Opad:-(

Molle42s billede

Hej Alle...

Nu har jeg løbet gennem længere tid - og kan godt løbe en pæn strækning LLLL(hvis det skal være) men jeg synes ikke det er fantastisk... Jeg føler at jeg ofte er nødt til at gå, der sker en elller anden blokering når jeg ser en bakke :Sad hvad gør jeg for at komme ud over det, så jeg føler at jeg er en ok løber? Håber der er nogen her der kan hjælpe eller i hvert fald komme med gode forslag.

#1

Nordboens billede
Jeg skynder mig - som rimelig ny løber - at prøve at hjælpe: Jeg led meget meget hårdt i de først 5-6 uger, kunne ikke trække vejret ordentligt og lød som en damp maskine, var tung i rumpen, måtte gå flere gange undervejs og bakker - de kunne næsten få mig helt ned med nakken. :::-) Det var i begyndelsen af juli måned. I forgårs deltog jeg i mit livs første løb - 10 km (se løbsanmeldelser). Mit råd er: sæt tempoet lidt ned, det fik min vejrtrækning i orden og hold ud, bliv ved så skal glæden nok komme. Det tager altså længere tid end man tror. Og bakkerne, se dem lidt an, begynd at løbe lidt op ad dem, gå resten af vejen op og næste gang løb lidt længere, snart vil du opleve at du ikke lagde mærke til den bakke overhovedet. Find et program der passer til dig og dine behov. Vælg ruter der ikke er for kuperede og trap langsomt op.LL Brug dette forum så meget som muligt, bare at læse om andres løb er utrolig motiverende. Giv ikke op og held og lykke! :;-) Mange Hilsener fra Nordboen

#2

Allans billede
Hej Molle Nordbo har på mange måder ret, men jeg tror også, du er nødt til at tvinge dig selv lidt op i tempo nogle gange. Du skal opbygge et vist konditionsoverskud for at føle behag ved at løbe. Lidt lige som en trabant og en Mercedes. Trabanten vil pruste og stønne ved 100 km. i timen. I en Mercedes vil man dårlig kunne mærke de 100 km. i timen. Forskellen er motorkraften. Den opbygger du ved at tage nogle tempoture. Indlæg nogle små spurter i dit løb - kaldet fartleg. Det kan være fra et træ til det næste, fra bænkt til bænk osv. Et eller andet fokus, du kan løbe efter. Kom så ned i et behageligt tempo igen efter spurten. Så vil du langsomt opbygge et overskud, så du kan løbe uden at skulle gå eller blive bange for en bakke. Held og lykke :;-)

#3

BrianNNs billede
Er enig med Allan. Desuden er det også meget et spørgsmål om teknik. Nu har jeg aldrig haft problemer på stigninger, da det er noget jeg altid har været god til og glad for (det lyder vist lidt sygt?) - men folk er jo så forskellige, det er det samme med eksempelvis cykelryttere, hvor de rigtig gode bjergryttere klatrer op ad stigningerne som om de var bjerggeder på speed. Og jeg har da også bemærket noget interessant, når jeg overhaler andre løbere på stigninger: de løber meget mere besværet end jeg gør, min stil er meget mere let og ubesværet - og det er denne forskel, jeg især tilskriver teknikken. Til gengæld har jeg selv været nødt til at arbejde meget med mit tempo på flade strækninger, hvor jeg har haft svært ved at holde et højt tempo - og det har kostet i konkurrencer, hvor jeg har skullet benytte stigningerne til at hente den tabte tid i stedet for at benytte dem til at opnå en tidsmæssig fordel... ::-( Det er lidt svært at give gode råd, hvis det ikke ligger naturligt for dig. Men du kan med fordel løbe med korte, hurtige skridt, læne dig frem i stigningen og benytte overkroppen mere - bl.a. ved at svinge armene opad, hvis det giver mening? og forsøg at slappe af, hvis du kan...

#4

Molle42s billede
Hej... Tak for Jeres hurtige og gode tilbagemeldinger... Jeg prøver at tage dem til mig og er lige kommet hjem fra en løbetur i det friske og flotte vejr, hvor jeg for første gang har løbet op af to stigninger, hvor jeg plejer at gå... Herligt - så der er håb forude.. Dejlig dag til Jer alle:fedt:

#5

moses billede
Hej Molle 42 Jeg syntes de tidligere svar rammer rigtigtig godt. Jeg vil blot tilføje i forhold til bakker kan du jo prøve at dele dem op. Så du starter ned at løbe den første 1/4, når du så kan det, øger du til ½ bakke, senere igen 3/4 og til sidst armene op over hovedet YES. det var de bakke problem MVH. Mose

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14940:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk

Læs mere om Under Amour HOVR Machina