Hvordan kommer jeg til at løbe hurtigere?

Skov^2s billede

Hej alle.

Jeg har lige oprettet en bruger herinde og synes det ser rigtig hyggeligt ud.Smile
Jeg har efterhånden løbet seriøst i omkring et år og elsker det. Men har i nogle gode ideer til hvordan jeg kan komme til at løbe endnu hurtigere, og måske endda vinde et løb engang.Tongue
Har eksperimenteret lidt med noget intervaltræning og det er også godt nok, men hvad foreslår i med hensyn til intervaller?

Til sidst kunne jeg da godt tænke mig at høre hvor stærkt I løber, og hvor længe i har løbet.Smile

Hilsen
Kasper

#1

Anonyms billede
Hej Kasper Velkommen :) At vinde et løb er en stort mål at sætte sig, men du kan i hvert fald blive hurtigere. Hvis du virkelig vil forbedre dit løb, bør du nok melde dig ind i en klub. En klub vil kunne give dig de nødvendige redskaber til at komme videre. Selv kan du også gøre noget, nemlig fortsætte med intervaltræning ca. en gang om ugen. Intervaltræningen skal tilrettelægges i forhold til dit mål. Hvilken distance vil du blive bedre på? Hvad er din kilometer tid på nuværende tidspunkt og hvilken procent af pulsmaks løber du intervaller med? Hvor gammel er du? Jeg har løbet i ca. 5 år og løber typisk 40-50 km. om ugen i et tempo omkring 4.40 pr. km. Jeg synes, det er sjovt og spændende at deltage i løb, men løber ellers mest for at holde en god kondition. Hilsen Balder

#2

Skov^2s billede
Hej Balder. Mange tak for dit svar.:) Jeg ved godt det er et stort mål, men sætter man ikke mål, så kommer man heller ikke videre.:) Jeg er på nuværende tidspunkt 17 år. Til at starte med arbejder jeg på at gøre min 5km rigtig god.:) Når jeg løber 5km løber jeg med en fart på ca. 3.40 - 3.50 pr. km. Jeg har ingen ide om hvad min puls er i intervallerne, fordi jeg synes pulsremmen er træls at løbe med. Jeg kan dog fortælle at jeg prøver at holde min fart mellem 3.20 og 3.30 i intervallerne. Hilsen Kasper

#3

Anonyms billede
OK, med 17 år kan du sagtens have som mål at vinde et løb :;-) Det er svært at løbe kvalitative intervaller uden pulsmåler. Hvis du virkelig skal have noget ud af det, bør du prøve at venne dig til det. Når dit mål er at forbedre din tid på 5 km. bør dine intervaller være korte. F.eks. 5X1½ min. med fuld hammer med en joggepause på 1 min. imellem. Din puls bør ligge omkring 95-98% af pulsmaks. Øg efterhånden antallet af intervaller, men hold dem forholdsvis korte og intense. God tur :)

#4

Teddys billede
Hmm jeg vil så helt klart mene at en pulsmåler ikke er meget værd under interval træningen, det svinger hastigheden for meget til. Men at måle sine intervaller op og så løbe dem på tid, fungerer ret godt for mig.

#5

tsks billede
Hej Kasper Hvis du skal være god til 5 km, skal du primært træne maksimal iltoptagelse (vo2max) samt sprint/hastighedsteknik. Vo2max trænes bedst med intervaller á 2-6 min varighed. Er du ikke fortrolig med intervaller, så foreslår jeg, du starter med lidt kortere intervaller fx. 600 m og så sætter intervallængden ligeså stille op, så den ender på de 1000 m. Når der trænes vo2max-intervaller, skal tempoet være det samme uanset intervallængde. Du kan beregne dit tempo via forskellige beregnere på nettet fx. her: [URL="http://loebesiden.dk/beregn_tid.php"]http://loebesiden.dk/beregn_tid.php[/URL] Selvom intervaller er en god ting, bør du træne komplekst, hvis du skal opnå hurtige stabile forbedringer. Jeg startede selv et år med lidt løs træning 3 gange om ugen. Herefter løb jeg Cph. Marathon 2008 på 3:13 og 10 km på 37:48. Herefter fik jeg struktur på min træning og har nu trænet rimelig seriøst 1 år, hvor jeg startede på 50 km/uge og nu løber 120 km/uge. Jeg har fornyeligt løbet følgende tider: 16:11 på 5 km, 33:33 på 10 km og løber forventeligt 2:37 til Berlin Marathon om 2-3 uger. Komplekstræning går i sin enkelthed ud på at træne alle træningskategorier hyppigt men dog vægtet i forhold til målet. For at gøre en lang historie kort, kan du læse om principperne her: [URL="http://loebesiden.dk/loebetraening.php"]http://loebesiden.dk/loebetraening.php[/URL] Det lyder i øvrigt som om, du er meget godt kørende, hvis du kan løbe 5 km på mellem 18 og 19 min. Så er der virkelig noget at bygge videre på :;-) mvh. TS [URL="http://loebesiden.dk"]http://loebesiden.dk[/URL]

#6

Skov^2s billede
Mange tak for hjælpen, nu ved jeg da i hvert fald hvad jeg skal give mig til.. Men kunne alligevel godt lige tænke mig at høre om det er muligt at træne udholdenhed mens jeg træner min 5 km til at blive bedre. Tror hvis lige det kræver lid uddybelse.:P Altså, er det muligt at træne både distance, og intervalløb der forbedrer min 5 km, i løbet af ugen, eller vil det ikke give mig noget? Hilsen Kasper.:D

#7

tsks billede
Hej Kasper Principperne i kompleks træning, som er det de fleste trænere benytter idag, går ud på, at alle træningselementer benyttes. Træn altid varieret! Der kan dog være forskel på, hvordan elementerne vægtes i træningen afhængigt af målet. Træner du til en 5 km, er det fint stadig at beholde den ugentlige langtur, specielt hvis du ikke er så rutineret en løber endnu. Hvis det kan hjælpe, så kan du se en prioritetsliste over de forskellige grundelementerne i træningen afhængig af målet her: [URL="http://loebesiden.dk/loebetraening.php#traeningsprioritering"]http://loebesiden.dk/loebetraening.php#traeningsprioritering[/URL] mvh. TS [URL="http://loebesiden.dk"]http://loebesiden.dk[/URL]

#8

Skov^2s billede
Endnu engang mange tak for hjælpen.:D Jeg har siden du viste mig løbesiden.dk haft gjort megen brug af den, og er faktisk gået i gang med et af jeres programmer.:) Så nu får vi se hvordan det går.:) Det ser i øvrigt ud som om der er rigtig meget godt stof på siden som jeg endnu ikke har haft tid til at dykke ned i, men som jeg med garanti vil gøre når lejligheden lige bliver der.:) Hilsen Kasper

#9

tsks billede
Hej Kasper Jeg håber, du får success med træningen. Jeg har selv forbedret min 10 km fra 37:48 til 33:33 på blot et enkelt år (Mini Havneløb 2008 versus 2009). Jeg forventer desuden at løbe Berlin Marathon på omkring 2:37 om 9 dage, hvor jeg sidste år løb mit første rigtige marathon (Cph) på 3:13. Det kan betale sig at træne rigtigt! Stoffet er i bund og grund Jack Daniels Running Formula kogt ned til relativ få sider kombineret med et par af andre store trænere/skribenter som fx. Tim Noakes, Pete Pfitzinger og Matt Fitzgerald. Når det kommer til stykket, er de fleste store bøger faktisk nogenlunde enige om, hvad der er godt. Jeg er p.t. i fuld gang med at få opdateret løbeprogrammerne med flere version med forskellige træningsmængder og antal træningsdage, så der bliver et velegnet program til alle typer løbere. Der er godt nok en del at komme igennem, men det går da fremad! mvh. TS [URL="http://loebesiden.dk"]http://loebesiden.dk[/URL]

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14940:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk

Læs mere om Under Amour HOVR Machina