- 04-06-2009
- FrankBTh
I min træning til 100 km Als rundt løb jeg desværre ind i en overbelastningsskade. Det slog mig så meget ud at jeg slet ikke kom igang med at løbe igen efter den nødvendige løbepause.
Efter 4 ugers absolut løbepause havde mit knæ det egentlig godt og jeg stillede op til Berlin halvmarathon. Nu havde jeg jo bestilt en Finisher T-shirt og den kan man vel ikke gå med når man ikke har gennemført løbet. Det skulle så være en test for hvorvidt knæet kunne holde til det. Det gik forbavsende godt og der var sådan set ikke noget til hindre for at jeg skulle genoptage træningen, men lysten var der bare ikke ... selvomd er var det perfekte løbevejr 0-)
En måned efter var jeg så tilmeldt Lillebælt halvmarathon. Også her stillede jeg til start uden træning og det gik godt endnu en gang. Nu skulle der ske noget. Jeg skulle igang med at træne igen, men ak og ve. Jeg kom skam aldrig igang.
Igår var der så havbundsløb ... men jeg kan jo ikke blive ved med udelukkede at stille op til motionsløb. Der skal ske noget. Der skal et nyt mål til.
[="7"]Jeg VIL løbe 100 km[/]
Jeg har fundet et løb i Biel i Schweiz. Et flot 100 km landskabsløb der finder sted om næsten nøjagtig et års tid. Det bliver mit næste store mål.
På det tyske tidsskrift Laufzeits hjemmeside er der et godt 100 km program som jeg vil lave mit træningsprogram ud fra. Denne gang skal der mere styr på træningen.
Desuden har jeg besluttet at jeg fremover vil løbe efter Jeff Galloways Wlak and run metode. Her løber og går man skiftevis hele løbet igennem. Det skulle gøre at man har nemmere ved at holde hastigheden igennem hele løbet fordi man ikke bliver træt på samme måde. Desuden skulle sandsynligheden for at få en overbelastningsskade være noget lavere og man har nemmere ved at restituere.
Hvis der er nogen der har erfaring med at løbe på den måde må i da gerne dele dem med os.
Er der andre der har en spirende ultraløber i maven ? Det kunne være rart at være flere der træner hen imod det samme mål.
Løbet i Biel er et halvstort løb med omkring 2.000 deltagere. Det er både tilladt at løbe og vandre. Tidsfristen er 21 timer ... så her har alle en chance.
Jeg tror også de danske 100 km løb kunne trække mange flere deltagere hvis de ikke havde tidsfrister på hhv. 12 og 13 timer. Måske kunne vandrerne og løberne herhjemme slå sig sammen og lave kombinerede arrangementer. Der er jo en del 100 km marcher.
Frank B. Th.