5 km, hvad nu?

Nicolais billede

Jeg ligger på en tid på lige under 24 min på en 5 km, men jeg har et mål på sigt at komme ned omkring de 20 min, så jeg kunne godt tænke mig at få nogle input til, hvordan jeg skal tilrettelægge min træning fremadrettet?

#1

Henrik Lund Jensens billede
Hej Nicolai Jeg er nødt til at vide mere om dig;;-) Alder, antal træningsår, tidligere resultater og vægt. Først da kan jeg give dig et uddybende svar:) Med venlig hilsen Henrik

#2

Nicolais billede
Hej Henrik Jamen, så får du da bare noget mere data 35 år 4 måneders træning Bedste resultat indtil nu 24.39 officielt, 23.32 uofficielt 177 cm 71,3 kg Skriv endeligt, hvis du har brug for yderligere. Jeg skal ud og løbe Powerade 5 km på søndag, hvilket jeg ser frem til Nicolai

#3

Henrik Lund Jensens billede
Hej Nicolai Tak for det. Hvis du giver mig din løbstid på søndag + de enkelte km-tider (håber km-skiltene står korrekt), så kan jeg bedre give dig nogle gode råd. Og gvis du så giver mig din baggrund, rent træningsmæssigt (hvad har du lavet mht. sport?). Pøj-Pøj søndag..... Henrik

#4

Nicolais billede
Det vil jeg så gøre, men hvordan vil du mene, at jeg skal planlægge løbet i forhold til km tiderne? Jeg vil gerne ned omkring de 23.15 min Jeg har spillet lidt fodbold, men har for det meste dyrke spinning, crosstrainer samt diverse styrketræningsøvelser. Jeg smider nogle tider til dig

#5

Henrik Lund Jensens billede
Hej igen, Nicolai 23,15 er 4,39 pr. kilometer, så du skal lægge ud på 4,22 - 4,25, det vil være optimalt. Spændende at se, hvordan det går... Henrik

#6

Nicolais billede
Hej Henrik Jeg opnåede næsten mit mål, men jeg kunne godt mærke, at jeg var meget tæt på. Jeg løb den på 23.17, hvilket jeg var godt tilfreds med taget. Jeg føler, at der er noget at bygge videre på 1 km: 4,50 2 km: 4,44 3 km: 4,42 4 km: 4,40 Mål: 4,19

#7

Henrik Lund Jensens billede
Hej Nicolai Ja, det er der. Du skal løbe nogle intervalpas på 4.20 - 4.30/ 1000 meter med 3 min. pause. Tag 3-4 af dem 1-2 gange pr. uge. Skriv alle tiderne op, og noter forbedringerne, Du skal også løbe rolige ture på 8 -10 evt. 12 i 5-6 min pr. kilometer. For at løbe 20 min skal du kunne løbe intervaller på 3.40 - 3.50/km og du skal kunne lægge ud på 3.45 på den første kilometer. Pøj-pøj og vend gerne tilbagfe. Med løberhilsen Henrik

#8

Nicolais billede
Hej Henrik Tusind tak for din feedback og det er virkelig dejligt, at du tager dig tid til det. Nu har jeg fået noget, som jeg vil gå igang med fra imorgen af, når jeg skal ned og træne. Det bliver spændende at følge udviklingen herfra. Jeg vil løbende holde dig orienteret. Skal jeg blot gå på løbebåndet de 3 min? Hvormange af de rolige turen vil du tage om ugen? Vil du finde det realistisk, at jeg kan komme ned omkring de 20 min? Jeg har et løb igen her den 8. oktober, hvor jeg meget gerne vil komme ned under de 23 min, der er mit delmål inden nytår Nicolai

#9

Henrik Lund Jensens billede
Hej Nicolai Ja, det er ikke urealistisk med under 23 i Vejle, da det er en næsten flad rute. Den kan dog være vind-følsom, oftest med modvind udad og medvind hjemad. Der kan være noget trængsel i starten, så prøve at være med lidt fremme i forhold til dit niveau (der løbes med chip, så du får en netto-tid). Du vender tilbage, når du har brug for yderligere input. Pøj-pøj Henrik

#10

Nicolais billede
Det er nu i Tårnby, så det ser vist ud til, at det ikke er med chip, desværre. Er der tale om en aktiv pause ved intervaltræningen eller skal jeg holde fuldstændig pause?

#11

Nicolais billede
Hej Henrik Jeg tog mit første intervalpas idag, hvor jeg tog 4 ture a 1 km som du har foreskrevet. Tiderne var som følgende: 4.40 4.29 4.28 4.20 Min egen status er, at jeg er en forholdsvis langsom starter, hvilket mit løb fra i søndags også tyder på, men det grunder i, at jeg er bange for at gå kold og nok ikke helt kender mine egne grænser endnu.

#12

Henrik Lund Jensens billede
Hej Nicolai Ok, ja noget kunne tyde på, at du er en langsom starter (hvor lang tid varmer du op?). Tiderne er ok : 4,30 i snit, og det skulle kunne give ldit under 23 min. på en god dag. Ja, du skal holde aktiv pause, dvs. jogge rundt....inden næste intervalløb. Pøj-pøj i Tårnby Henrik

#13

Nicolais billede
Jeg varmer op ved at gå tre minutter inden jeg går igang med at løbe, men vil du foreslå noget andet? Jeg vil forsøge at løbe lidt hurtigere på tiderne næste gang, for jeg kan mærke, at jeg idag lige skulle teste mig selv.

#14

Nicolais billede
Godmorgen Henrik Her er mine tider fra imorges 4,22 4,18 4,12 4,10 Så der er allerede noget fremgang at spore

#15

Henrik Lund Jensens billede
Hej igen, Nicolai;;-) Ja, det er flot. Du er på rette vejLL God weekend Henrik

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14973:

Pia Petrea Tommerup-Thomadsens billede
Jeg er 41 år, startede på vægt tab i 2020, og blev pga corona smidt ud i at løbe udenfor, og har...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk

Læs mere om Under Amour HOVR Machina