Gå tilbage   LøberForum > Temadebatter
Connect with Facebook

Svar

Emne værktøjer Visningsmåde
Gammel 22-06-2010, 11:12
Dipy's avatar
Dipy Dipy er offline
Bruger på vej frem

Registreringsdato: Feb 2009
Lokation: Næstved

Bookmark and Share
Standard

Hej Lars

Tak for svaret. Nu har jeg prøvet at lunte en tur rundt i haven i mine kajaksko - og jeg kan ikke umiddelbart hællande i dem. De sidder også ret fast på foden da de strammes med en velcro strop, men om det er nok til at løbe i ved jeg jo ikke. Jeg tror dog ikke at jeg vil have den tålmodighed det kræver for at få trænet sig op til at løbe i så minimalistiske sko.

Mange hilsner Gitte
Besvar med citat
Gammel 22-06-2010, 21:01
FærdigMedFyrre's avatar
FærdigMedFyrre FærdigMedFyrre er offline
Bruger på vej frem

Registreringsdato: Aug 2009

Bookmark and Share
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af LdoubleJ Se indlæg
Når jeg ser på hastighed kontra puls er det helt klart Brooks T6 Racer der er i front - jeg løber med 2-3 slag lavere puls selv om vægten er den samme som Nike Lunaracer 2.

Lars
Jeg har hørt det før, at løbesko kan nedsætte pulsen. Men - undskyld min mistro - er der nogen videnskabelige undersøgelser, der bakker disse påstande op? Og hvad skulle være årsagen til at nogle sko lader dig løbe med lavere puls ved samme hastighed?

Sidst redigeret af FærdigMedFyrre : 22-06-2010 kl. 21:15.
Besvar med citat
Gammel 22-06-2010, 22:01
LdoubleJ's avatar
LdoubleJ LdoubleJ er offline
Bruger på vej frem

Registreringsdato: Jan 2009
Lokation: Frederikssund

Bookmark and Share
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af FærdigMedFyrre Se indlæg
Jeg har hørt det før, at løbesko kan nedsætte pulsen. Men - undskyld min mistro - er der nogen videnskabelige undersøgelser, der bakker disse påstande op? Og hvad skulle være årsagen til at nogle sko lader dig løbe med lavere puls ved samme hastighed?
Hej!

Det er blot min egen, dokumenterede erfaring med skoen Brooks T6 Racer. Den er for mig konsistent mere økonomisk (puls i forhold til hastighed) end mine andre sko.

Som jeg nævnte i mit sidste indlæg er egenskaber som lav vægt og hård sål med til at gavne løbeøkonomien. Omkring vægten siger Timothy Noakes i "Lore of Running 4. udgave, 2001 ("løbebiblen") på side 57, at iltbesparelsen pr. 100gram sparet fodtøj pr. side er cirka 1%.

Jeg har ikke fundet lignenede omkring sålens hårdhed - i hvert fald ikke med samme håndfaste konklusion. Teorien går imidlertid på (som jeg skrev i mit sidste indlæg) at en sko med en hård sål giver foden rigtig god information om landingen hvorimod en meget dæmpet sko tilsvarende dæmper denne information. God information om landingen er med til at time det efterfølgende afsæt bedst muligt med lav kontakttid og god økonomi til følge.
Grunden til, at økonomien bedres ved god information om landingen er, at der kan sættes af i det rigtige øjeblik - altså od timing. Løber man i en blød sko skal sålen først komprimeres så meget at foden mærker et vist pres for a landingen registreres ordentlig. Denne komprimering tager lidt tid (nogle milisekunder) og skal i princippet lægges oven i den kontakttid man ville have i en hård sko. Kontakttiden ligger i omegnen af 200 milisekunder alt efter effektivitet og løbehastighed.
Det med at lande blødt og hårdt kan illustreres - lidt ekstremt - ved et forsøg, hvor personer hopper fra en høj plint ned på hhv. en blød madras (á la højdespring) og direkte på gulvet. I forhold til at have kontrol med landingen føler testpersonerne, at de har klart bedst kontrol over landingen når de lander på det bare gulv. Når de lander på madrassen føler de sig forholdsvis usikre. Årsagen skulle være, at fødderne ved landing på madrassen stort set ikke får biomekanisk information om landingen. Jeg har desværre ingen referencer til dette forsøg.

Lav selv sammenligningen til meget dæmpende løbesko kontra meget LIDT dæmpende løbesko /barfodsløb....

Tilfældet Nike Lunaracer er rigtig interessant for mig. Selv om skoen er 150-200 gram lettere end mine mængdetræningssko (Nike Max Moto 5 og 6, Adidas Cushion 6 og tidligere brugte Nike Vomero 3, Nike Pegasus 2007, Asics Gel Landreth 3, m.fl) er løbeøkonomien (puls i forhold til hastighed) ikke bedre, så vægten synes ikke at være den primære faktor i mit tilfælde.
Lunaracer er efter min mening alt for "svampet" i affjedringen og giver ikke samme fornemmelse af kontakt med underlaget som f.eks. Brooks T6 Racer.

Til sammenligning er mit erfaringsgrundlag med Vibram Fivefingers endnu for spinkelt. Jeg havde dog en 6 km tur i går på asfalt med ekstremt god økonomi - faktisk på linie med den for Brooks T6 Racer.
Det peger, som jeg ser det, mod, at det for mit vedkommende er den faste sål med deraf følgende gode information om landingen der tilsyneladende gavner MIN økonomi.

Lars

Sidst redigeret af LdoubleJ : 22-06-2010 kl. 22:09.
Besvar med citat
Gammel 22-06-2010, 22:56
PS's avatar
PS PS er offline
Bruger på vej frem

Registreringsdato: May 2010

Bookmark and Share
Standard

Mon disse fivefingersko kan bruges under optræning til barfodsløb?
Jeg har ikke rigtigt nogle "sikre" steder med hårdt underlag at træne på baretær.
Det tager lidt træls tid at fjerne alle småsten på et 200 m stykke fra kanten på vores vilavej, så jeg ikke resikerer at jokke en op i foden.

Mine naboer kikker også så underligt når jeg omhyggeligt skubber stenene til side ned af vejen, løber de 200 m frem og tilbage i baretær og går ind igen.
Besvar med citat
Gammel 23-06-2010, 18:41
FærdigMedFyrre's avatar
FærdigMedFyrre FærdigMedFyrre er offline
Bruger på vej frem

Registreringsdato: Aug 2009

Bookmark and Share
Standard

Tak for info LdoubleJ,

Jeg tror jeg vil prøve Brooks T6 Racer.

Hvor store er de størrelsen i forhold til Nike Lunaracer?

på forhånd tak.

john
Besvar med citat
Gammel 24-06-2010, 08:16
LdoubleJ's avatar
LdoubleJ LdoubleJ er offline
Bruger på vej frem

Registreringsdato: Jan 2009

Bookmark and Share
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af FærdigMedFyrre Se indlæg
Tak for info LdoubleJ,

Jeg tror jeg vil prøve Brooks T6 Racer.

Hvor store er de størrelsen i forhold til Nike Lunaracer?

på forhånd tak.

john
Hej John!

Jeg bruger str. 45½ i Lunaracer og 46 (UK11) i T6 Racer.

T6 Racer er svære at få fat i her til lands! Jeg købte mit første par i Stadium i Lyngby, men jeg tror ikke Stadium fører skoen længere, men det er selvfølgelig et forsøg værd. Mit andet par købte jeg hos SimplyRun i England for sølle 36£ + forsendelse:

http://www.simplyrun.co.uk/products/...ing-shoe-.html

Check i øvrigt deres udvalg af racers:

http://www.simplyrun.co.uk/categoryl...ht-and-racers/

Vil dog lige tilføje, at jeg kun købte skoen over nettet da jeg havde den eksakt samme sko i forvejen. Jeg vil ikke anbefale at købe en sko over nettet man ikke har prøvet på forhånd.

Der er mange andre sko der har en kontant sål, så du behøver ikke nødvendigvis liiiige at gå efter T6 Racer. Hvad f.eks. med Asics DS Racer, Ecco Biom eller nogle af de flade trainers fra Puma?

Lars
Besvar med citat
Gammel 03-07-2010, 20:13
Emmich Andersen-Ene's avatar
Emmich Andersen-Ene Emmich Andersen-Ene er offline
Ny bruger

Registreringsdato: Jun 2010

Bookmark and Share
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af PS Se indlæg
Mon disse fivefingersko kan bruges under optræning til barfodsløb?
Jeg har ikke rigtigt nogle "sikre" steder med hårdt underlag at træne på baretær.
Det tager lidt træls tid at fjerne alle småsten på et 200 m stykke fra kanten på vores vilavej, så jeg ikke resikerer at jokke en op i foden.

Mine naboer kikker også så underligt når jeg omhyggeligt skubber stenene til side ned af vejen, løber de 200 m frem og tilbage i baretær og går ind igen.
Jeg er en af dem der er blevet hooked på barfodsløb. De sidste 14 dage har jeg dagligt gået på bare tæer , både græs, grusstier, asfalt, skovstier, osv. for at vænne mine pusselanker til de nye omgivelser, jeg kan tydeligt mærke forskel på i dag og da jeg startede, ind imellem har jeg ydeligere løbet korte pas (50m/200m) på bare tæer og et par gange ½ til 1hel km. den ene km. foregik på løbebånd (der kunne jeg forøvrigt mærke at pladen på løbebåndet var slidt i den ene side ).Jeg kan godt mærke i mine ben, at jeg løber på en anden måde end normalt, men er indtil videre blevet forskånet for skader, 7/9/13. Igår fik jeg mine fivefingers speed, og har haft dem på i motionscenteret og løbet 500m på løbebånd (jeg regner først med at kunne løbe normalt uden løbesko på om 5-6 md).og idag var jeg på en længere tur i skov og ved strand (gået og løbet lidt). DET ER EN DRØM at gå i dem! du har stadigt fornemmelsen af bare tæer, men får en meget behageligere kontakt med terranet, for mig er der ingen tvivl, det er en god måde at vænne sig til barfodsløb på denne måde, du slipper for at fjerne småsten og sætter pludseligt pris på følelsen af at terranet er ujævnt. Dette er blot min fornemmelse som jeg har det nu og jeg tror ikke det bliver dårligere. Held og lykke.
Besvar med citat
Gammel 01-09-2010, 16:34
Bedouina's avatar
Bedouina Bedouina er offline
Ultrabruger

Registreringsdato: Nov 2008
Lokation: Vestsjælland

Bookmark and Share
Talking Ikke mine bare fødder

Lad mig sige det med det samme, I kommer ikke til at møde mig med bare fødder derude på landevejene

Men jeg så dette i TV igår aftes og synes, at det hører hjemme her i denne tråd:

http://nyhederne.tv2.dk/article/33255110/

Bedouina
Besvar med citat
Svar

Emne værktøjer
Visningsmåde

Regler for indlæg