Smerte / ømhed nederst i læggen

Christians billede

Jeg er nybegynder inden for løb og bruger det egentlig bare som variation på stavgang og for at tilføre aerob træning til mit program.

 

Jeg har lagt ud med at løbe ganske korte distancer og er nu kommet i bedre løbeform. I midletid har jeg den seneste tid haft gener i læggene: Det er især musklerne lige over achillessenen og på forsiden af læggen. Under løb føles det som smerter og træthed i musklerne og efter løb består en udtalt ømhed helt op til et par dage efter.

 

Lige nu er jeg på andendagen af en komplet motionspause for at se om det bliver bedre. Jeg går ud fra der er tale om en form for overbelastning og mit spørgsmål er hvor hurtigt - og hvordan - jeg kan påbegynde løbningen igen uden at forværre problemet?

 

Tak

#1

Brian pedersens billede

hej

husk at strække rigtigt godt ud, når du har været ude at løbe. tæl gerne til 10 langsomt mens du tilføjer mere bellastning stille og roligt.

prøv små lunde ture og teste " skaden ". når læggen er varm stræk den roligt ud når du er ude på din løbe rute.

kun dig kan mærke om det er begynder smerte eller en skade.

evt. masere læggen et par gange dagligt og se om det hjælper.

alle har små ømme steder når man starter med at løbe.

det kan tage lidt tid.

mvh

brian

 

#2

Brian pedersens billede

evt. bruge 2 par løbesko af forskellige mærke. 

#3

Tonny Madsens billede

Jeg har haft god success med en kombination af følgende:

  • RICE (RestIceCompression and Elevation) - specelt afslapninge og nedkøling efter løbeturene.
  • Udstrækning - specielt af bunden af læggene og specielt efter turen. Nogen strækker også ud før turen, men der bruger jeg mere lidt massage og almindelig opvarmning (4-5 minutter).
  • Ipren - både i pilleform og som creme. Husk aldrig at løbe hvis det gør (rigtigt) ondt - smerte skal normalt altid tages alvorligt og ikke bare dulmes.
  • En massagebold - fx Ball-stik - 2-3 gange hver dag indtil det ikke gør ondt mere.

#4

Tonny Madsens billede

Se eventuelt også følgende indslag på Physical Fitness.

#5

Renés billede

Hej Christian.

 

Ud fra det du skriver lyder det som overbelastning, men det er ikke til at vide da du ikke rigtig skriver noget om hvor meget du løber om ugen, ( antal gange & distance ) men ville jeg tag nogen dage ( 4 - 5 stykker ) inden jeg stille og roligt ville gå i gang igen med at prøve at løbe. Gå eller cykle evt. nogen ture for at holde gang i benene.

Når du så prøver at at løbe igen ville jeg starte med at gå 3-5 minutter - løb/jog så 1 min - gentag et par gang for at se hvordan det føles - Hvis smerten bliver være så stop og gå hjem og hold yderlig en dag eller to - Hvis du kan løbe ømheden væk, ved stille og roligt at varme benene op, er der nok ikke tale om nogen alvorlig skade, men mere træthed, løb forsigtigt - 

Det er så vigtig at din opstarten bliver gjort stille og roligt, for at dine muskler og sener bliver stærke, ellers vil du bare få en masse bøvl med dine ben i fremtiden og du vil få en meget lang pause.

 

Her kan du finde trænings programmer, prøv dig lidt frem da det er forskellig hvordan vores krop reagere på løb. 

www.motionslob.dk/løbeprogrammer

 

 JEG VILLE ALDRIG BRUGE NOGEN FORM FOR PILLER DA DET IKKE LØSER PROBLEMET, TVÆRTIMOD !

 

M.v.h

 

René - god tur :O)

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14685:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere om Under Amour HOVR Machina

Læs mere om Garmin Forerunner

Bliv medlem af løberne.dk