Opgiver snart!

jokerens billede

Hej alle

Nu har jeg jo skrevet en del i dette forum, så de fleste kender nok til
mit forløb som løber.

Jeg har nu løbet udenfor i lidt mere end 2 mdr. og har som det længste løbet
6km i streg uden pause og har flere gange løbet 5km. Og det er jeg godt tilfreds med på nuværende tidspunkt.

Men så skulle der løbes idag. :confused:
Jeg nåede knap nok ud på vejen før jeg følte mig uoplagt. Jeg fik løbet 4km
og så var der udsolgt. Jeg kunne sagtens ha' stoppet efter 2km.
Ok, det blæste en del, men alligevel.

Jeg er træt af ikke at have et bare nogenlunde stabilt bund niveau, og faktisk ikke
vide hvor jeg har mig selv som løber.

Jeg troede faktisk mit niveau nu lå på de 5km og skulle bygge på derfra.

Er der ikke nogen rutineret løbere, der har et godt forslag til hvordan jeg kommer videre med mit løb og ikke mindst med at øge min distance?

Jokeren

#1

Allans billede
Hej Joker Du må endelig ikke give op :-P Dårlige dage er noget, vi alle kommer udfor - det hører med. Men jeg fortår godt din frustration. Jeg vil foreslå dig at du i nogle uger træner hastighed over korte distancer. Det vil give dig et tiltrængt afbræk i din træning og give dig et pulsoverskud, så dit bund-niveau bliver højere. Nøjes f.eks. med at løbe ture af 3 km., hvor du indlægger 3-5 spurter af ca. 1 minuts varighed. En anden dag kan du f.eks. nøjes med at løbe 2 km., men gøre det i et højt tempo. Pres dig selv i nogle uger og gå så tilbage til dit mål om at nå op på 10 km. alm. løb. Så vil du mærke at du har overskud. Men fortsæt med at lytte til kroppen. Hastighedstræning slider lidt mere. Held og lykke og fortsæt endelig dit løb. Du bliver glad for det :;-)

#2

Bedouinas billede
"utålmodigheden er den største fjende" Kan du genkende disse visdomsord? - det burde du ihvertfald, for jeg mener, at det var i sidste uge, at du kom med dem til en nybegynder :fedt: Ja, men hvad er der dog sket med vores ukuelige, optimistiske Joker, der uge efter uge har fyldt dette Forum med sine solstrålehistorier? :eek: Er du selv faldet i "utålmodighedens dybe grøft" og ville helst af alting løbe med når Københavns Marathon løber af stablen næste måned? LL Det er så dejligt i begyndelsen, hvor man går fra succes til succes. Jeg kan slet ikke følge dig i, at du ikke er stabil. Jeg synes, du er meget stabil - men nu er de 5 km bare ikke nok mere. :D Jeg synes Allans råd lyder godt :;-) Bagefter kunne du jo så langsomt begynde at øge dine ture. Måske bibeholde dine nuværende 5-6 og 7 km ture og så have en lang tur ugentlig. Af praktiske grunde vælger de feste at lægge denne tur i week-enden. Denne tur kan du f.eks. øge med ½ km om ugen. Du skal også huske den gyldne regel om, at hver 4. uge er restitutionsuge. D.v.s. at du løber meget mindre denne uge - det er vigtigt at give sig selv et frikvarter en gang imellem. Og så har vi jo alle vores op og nedture. Har du aldrig en dårlig dag på arbejde? Ja, ikke. Det er OK, når det er på arbejde, men når det er ens løbetur, øv! Det sker da også for os allesammen, at vi nogle gange må ned at gå. Hvis du absolut SKAL løbe dine 3-4 ture ugentlig, kunne du jo også have en "nødrute" til de dage, hvor du er træt/uoplagt. Den kan f.eks. være på 1 eller 2 km. Og så synes jeg ellers, at du skal rose dig selv, for du har gjort/gør det bare så godt!!! :nr1 Bedouina

#3

jokerens billede
Hej Allan og Bedouina @Allan Tak for rådet som jeg vil følge. Det bliver spændende at prøve noget nyt. :-)) @Bedouina Tak skal du have - der var vist også snærten af en opsang :-)) Og desværre har du jo nok ret - jeg skrev præcis de ord til en nybegynder forleden dag. Men det sværet når det længe kun har gået fremad, at så igen føler det modsatte. Jeg var nu ikke klar over det der med restitutionsuge hver 4 uge. Så der lærte jeg noget nyt. Men du har nok også ret i at jeg faldet i "utålmodighedens dybe grøft". Det har nok noget at gøre med at man gerne vil vise sig selv og ikke mindst sine omgivelser at det bare køre der ud af. Jeg følte bare det var bare det var som at få en våd klud i ansigtet da jeg måtte skære mit løb ned. Jeg kravler op på hesten igen bla. fordi jeg i dag er blevet inviteret med til DHL løbet hvor vi bilver en 15 - 20 stykker fra jobbet. Så der er noget nu at arbejde frem efter.:rolleyes: Takker jer begge for jeres deltagelse. Jokeren.

#4

Bedouinas billede
Hej Joker. Ja, det var ment som en lille kærlig opsang :) Måske er du også lidt træt, fordi du har knoklet så meget på så længe uden at give dig selv lidt fri. Da jeg var begynder, tog det mig ca. fem måneder at komme fra 5-10 km!!! Og jeg husker, at jeg de første par år hvér gang måtte ned at gå lidt. Det kæmpede jeg meget med dengang, og det kan da stadig ske, at jeg må ned at gå. I starten blev jeg møgsur over det :syg2: men nu tænker jeg på alle dem, der aldrig når længere end sofaen, og så gør det ikke så meget mere.:) Bliver DHL-løbet dit første løb? :--- Bedouina

#5

jokerens billede
Hej Bedouina Opsangen hjalp. Er lige vendt hjem fra 4km i høj solskin. Det var en kort men god tur. Havde i dag taget en kasket på som jeg har vundet her på motionsløb og det var intet mindre end en god idé - det gjorde det noget mere behageligt at løbe i sol. Om DHL bliver det første ved jeg ikke. Jeg håber, jeg løber Tåstrup løbet i næste mdr. Så har jeg planlagt et 8km løb for min svigedatter og jeg i Italien (vi bliver kun os to til løbet):-)) Vi skal løbe fra Garder til Lazise. Så nu får vi se. Tak for sparket - det hjalp en del på humøret. :-)) Jokeren

#6

Bedouinas billede
Hej Joker. ja, men selvfølgelig løber du da Tåstrup-løbet i næste måned - bare se at få dig meldt til. Det forpligtiger ligesom lidt mere, når man ER meldt til ;) Det lyder som en rigtig god idé med Italien :--- Det er ikke FOR langt og alligevel langt nok til, at du skal anstrenge dig lidt! Og så er det jo altid dejligt at komme ud at se noget andet end de vante omgivelser. Hvornår skal I det?Jeg spørger mere af hensyn til varmen. Hvordan går det med væsken - er du begyndt at løbe med væskebælte eller andet? Bedouina

#7

jokerens billede
Hej Bedouina Man kan ikke melde sig til Tåstrup løbet, man møder blot op på løbsdagen. Der løbes fast en gang om mdr. Vi skal til Italien slut Juli start August, så der skal løbes tidligt om morgen. Der er meget varmt på den tid vi skal der ned - håber jeg. Nej jeg er ikke begyndt at bruge væske bælte, men forsøger at drikke lidt mere i løbet af dagen. Men bliver jeg ved med at blive så hurtigt tørstig når jeg løber, så bliver der købt et væskebælte. Jokeren

#8

BrianNNs billede
Det kan godt blive lidt varmt at løbe i Italien om sommeren. Har selv prøvet det i det kuperede terræn nede i Toscana. Men jeg kan se, du kommer til at opholde dig noget længere nordpå, så det bliver nok noget mildere end de forhold, jeg har oplevet - men er ikke sikker på om du også vil få nogle stigninger, der er lige så interessante som dem, jeg fik?.. pas nu på, du ikke dehydrerer i varmen... LL

#9

jokerens billede
Jeg har været i området 2 gange før og der er meget varmt. Løbet skal derfor være om morgenen eller meget sent aften. Ruten jeg har lagt er absolut ikke med stigninger men helt flad. Men det er godt der er masser af tid endnu, til at komme i den rette form. Vi drikker altid meget i udlandet, så det tro jeg ikke bliver et problem. Men lige nu tager jeg en dag ad gangen. Skal lige over min krise, hvilket jeg håber, jeg kommer.

#10

jokerens billede
Lige en status. Jeg lyttede til nogle af jeres råd, og har i den forgangende uge løbet 2 ture på hver 4km i behageligt tempo og uden at kige på klokken. Jeg kunne virkelig på turen idag mærke at min krop var noget mere frisk og afslappet, efter jeg har løbet en gang mindre i ugen og kortere ture de andre 2 dage. Idag blev det så til 5km uden pause og som et forsøg med musik i ørene. Det er der mange meninger om, men jeg syntes det var godt, så det er sikkert jeg vil have musik i ørene igen, næste gang jeg løber. Takker alle for de gode råd som har været med til at holde mig igang, og har hjulpet mig tilbage på sporet. Jeg har stor glæde af de råd og vejledninger jeg får fra jer mere erfarende løbere, for som forholdsvis ny løber er der en del detaljer, som jeg ikke har styr på. Jeg vender med sikkerhed tilbage med flere spørgsmål. :-))

#11

Bedouinas billede
Hej Joker. Velkommen tilbage på sporet - ja, det er dejligt med et Forum. Det kan hjælpe én utrolig meget, synes jeg. Jeg tror også, at du bare har været kørt træt, og det er da klart, så koncentreret du har været om at lære at løbe. Så lyt til din krop, når den siger, at den trænger til ferie. Du skriver, at du har prøvet at løbe med musik. Jeg har ofte overvejet det, men ved ikke, hvad jeg skal købe. Hvad bruger du? Hvorfor synes du egentlig, at det er godt med musik? får det dig til at glemme trætheden eller hvad :confused: Bedouina

#12

jokerens billede
Hej Bedouina Musikken fik mine tanker væk fra hvor langt der var tilbage at løbe, trætheden osv osv, Alle de tanker der kan gøre løbeturen lang forsvandt ved at jeg høret musik. Jeg har en [URL="http://www.sonyericsson.com/cws/products/mobilephones/overview/w810i?cc=dk&lc=da"]sony ericsson[/URL] mobil med indbygget radio (det er der vist i de fleste mobiler) og så hørte jeg radio 100FM. Der var skruet langt ned så jeg også kunne følge med i åndedræt, høre trafikken osv. Hovedetelefonerne er dem man stikker ind i ørene. Der tog jeg et lille stykke sportstape til at sætte dem fast med. Ikke sikkert det får modelprisen, men det var effektivt. :-)) Jokeren

#13

Bedouinas billede
Hej Joker. Hmmmm - jeg er ikke engang så moderne, at jeg har en mobilos. Jeg hader at skulle sætte mig ind i al den teknik :syg2: så det er nok et spørgsmål om jeg nogensinde kommer til at løbe med musik. Går det bedre i denne uge? Bedouina

#14

jokerens billede
Hej Bedouina Jo tak det går bedre. Som skrevet løb jeg 5km i søndags og er lige kommet hjem fra 5km. Tillod mig selv et to dages hvil. :rolleyes: Men det bedste i dag var jeg løb de 5km på 31 minutter. 5km passer mig fint lige pt. så jeg bliver der et stykke tid. Men jeg sad og tænkte tilbage idag - 5 Februar skrev jeg mit første indlæg da jeg startede udendørs. Dengang løb jeg 500m og var ved at dø:syg2:, og en tur på 2km krævede 3 pauser, så 5km i et hug i april på 31 minutter det er ok med mig. Jeg skal nok lige engang imellem tænke tilbage og huske hvor kort tid jeg har løbet. Efter en tur ned med løbhumøret er jeg på banen igen:;-) Jokeren

#15

jokerens billede
[QUOTE=Allan;1857]Hej Joker Du må endelig ikke give op :-P Dårlige dage er noget, vi alle kommer udfor - det hører med. Men jeg fortår godt din frustration. Jeg vil foreslå dig at du i nogle uger træner hastighed over korte distancer. Det vil give dig et tiltrængt afbræk i din træning og give dig et pulsoverskud, så dit bund-niveau bliver højere. Nøjes f.eks. med at løbe ture af 3 km., hvor du indlægger 3-5 spurter af ca. 1 minuts varighed. En anden dag kan du f.eks. nøjes med at løbe 2 km., men gøre det i et højt tempo. Pres dig selv i nogle uger og gå så tilbage til dit mål om at nå op på 10 km. alm. løb. Så vil du mærke at du har overskud. Men fortsæt med at lytte til kroppen. Hastighedstræning slider lidt mere. Held og lykke og fortsæt endelig dit løb. Du bliver glad for det :;-)[/QUOTE] Jeg har for første gang i dag trænet hastighed. Valgte en 3 km rute - på selve ruten fandt jeg nogle punkter hvor jeg satte hastigheden op. Det endte faktisk med at jeg kunne løbe hurtiger end jeg troede. De 3 km blev tilbagelagt på 17,20 minutter. 10,38 km/h - 5,46 min/km Det er faktisk et halvt minut hurtiger pr. km end jeg plejer at løbe. Det var sjovt at prøve og ikke sidste gang.

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14870:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk

Læs mere om Under Amour HOVR Machina