Løbebånd eller pigsko

Nordboens billede

Pga vejret tror jeg at jeg er nødt til at finde en alternativ løsning til de sædvanlige løb. Det er simpelthen for ustabilt underlag, og det eneste jeg virkelig ikke mangler er forstuvede eller brækkede ben! LL

Hvad anbefales - at investere i et par (dyre) pigsko eller at melde sig ind i et fitness center og løbe på løbebånd?

Er der meget stor forskel på løbebånd og natur, altså får man et chok når man er vant til det ene og så går over til det andet? :-00
Kan man kombinere de to løbeformer efter humør og vejr?

Kan man variere sit løb bedre på løbebånd ved at bruge forskellige programmer eller er det bedre at "løbe lige ud"?

Hilsen,
Nordboen

#1

Lars Nielsens billede
Pigsko er vel ikke dyre?! Du slider jo ikke på dine andre sko i den tid du løber i pigsko, så i det lange løb er det vel ikke nogen ekstra udgift. Personligt ville jeg helt klart vælge pigsko (og gør det for så vidt også, dog mest til orienteringsløb). Har du tjekket [URL="http://www.icebug.se"]http://www.icebug.se[/URL]?

#2

Bedouinas billede
Hej Nordbo. Ja, pas endelig på :-00 Jeg har IKKE prøvet løbebånd, så egentlig burde jeg måske slet ikke udtale mig. Men min holdning er lidt den, at løb er vel løb, og det vigtigste må da være at få rørt benene ;;-) Du har heldigvis været vant til at løbe i naturen, for jeg har hørt folk, der er gået fra løbebånd til at løbe i naturen, sige, at det var noget af et chok, for på løbebånd er der naturligvis ikke modvind, mudret vej eller lignende. Til gengæld kan man indstille båndet, så der er stigning på - så kan du jo let få trænet bakketræning ::-) Og når vejret og vejene tillader det, kan du jo bare løbe udendørs. Fortæl hvad du har fundet ud af - om ikke andet for, at du ikke forfalder til at blive hængende i sofaen :syg: mange hilsner Bedouina

#3

brjs billede
Hej Nordbo Løbebånd er ikke det samme som at løbe "rigtigt"... du skal ikke selv bevæge dig fremad.. det gør båndet for dig. Men det er suverænt til intervaltræning, da du kan styre puls/intervaller 100%. Og vil du ikke falde af.. er det bare om at følge med LL (stærkt motiverende). Jeg syntes det er udmærket at kombinere de to løbeformer. Det er under alle omstændigheder bedrer end slet ikke at komme ud at løbe. :;-). Mvh Bjarne

#4

Bedouinas billede
Hvis du bestemmer dig for løbebånd, så pas lidt på :D [url]http://www.youtube.com/watch?v=em9IL7wqj90[/url] Bedouina

#5

Nordboens billede
Tak for svar - det var sådan cirka også de overvejelser jeg selv har gjort mig. Jeg har nu - efter at min mand på grædende knæ ;;-) har tigget mig om ikke at skvatte og forstuve/brække ben for så bryder hele familien sammen - besluttet at indmelde mig i fitness center i dag. Har læst i et tidligere indlæg at man kan løbe med 3% stigning, så vil sværheden nogenlunde svare til løb på vej og sti. Og i det mindste vil jeg kunne løbe, få trænet interval og hurtighed (som jeg trænger til), lære at løbe med pulsmåler, mere bakkeløb - altså en hel masse positive ting som jeg også kan få ud af situationen. :;-) Oveni vil jeg også styrketræne (har gjort det for mange år siden), det vil gøre godt for overkroppen og musklerne - og Peter Sergio bliver glad for han anbefalede det stærkt mens han gav mig kostråd. :::-) Sneen er heldigvis smeltet i løbet af weekenden og det varer nok lidt før der kommer mere, så jeg kan kombinere ude og inde, det vil jeg selvfølgelig gøre så ofte som muligt. Pigsko er gode, men vejrliget heroppe i Finland er så ustabilt i vinterhalvåret at jeg ikke vil satse kun på dem, så vil der være alt for mange gange jeg ikke kommer ud. I forvejen er jeg ved at blive deprimeret af de sidste to ugers løbeproblemer. Tak for advarselen Bedouina, jeg skal nok huske det... ::-) Mange Hilsener Nordboen

#6

Bedouinas billede
Hej Nordbo. Hvordan går det på løbebåndet? LLLLLL Bedouina

#7

Nordboens billede
Hej Bedouina, Desværre er jeg blevet nedlagt af en eller anden virus som fik mig til at tilbringe hele natten mellem søndag og mandag på toilettet med en spand på knæene......:syg: Undskyld detaljerne, men forestil dig lige hvordan det føles på kræfterne og formen, har ikke kunnet spise og tvinger mig til at drikke, i dag er jeg meget bedre, men mine ben føles stadig som kogt makaroni. Det har været en dårlig løbemåned her i november, men godt at alle hændelserne ikke er sket op til et af de løb jeg drømmer om at deltage i ::-( Men, sidste uge løb jeg 3 gange på løbebåndet, og ved du hvad, det var faktisk en rigtig positiv oplevelse! (Løb 4. løb i skoven selv om jeg ikke plejer at løbe mere end 3 gange om ugen, det var så da jeg blev syg om natten så det var nok derfor at kræfterne ikke var helt i top). Brugte en del af tiden på at fjumre rundt med hastigheder, stigninger, puls - men føler at jeg har fundet ud af at ambitionerne lige må sættes en del ned og så skal der bare arbejdes. For mine kræfter lever ikke helt op til hvad jeg troede - og det er slet ikke så tosset en konklusion at komme frem til :-P Tempoet må sætttes efter formåen og ikke efter hvad alle de andre kan. Jeg læser her om løbere hvis almindelige tempo er 4.3 min/km og så synes jeg jo at det må jeg også gøre, men det kan jeg ikke!!!!! Så nu vil jeg lave mine intervaller fornuftigt og gradvis øge tempo, for uanset hvad så kan det kun hjælpe :;-) Har selvfølgelig læst alle de meget facinerende artikler og skriverier om ultraløb osv. og faldt blandt andet over dit indlæg om ikke at løbe marathon mere. Og det trøstede faktisk mig at læse at du aldrig har løbet et marathon men gennemført flere. For jeg drømmer om marathon, og har egentlig aldrig tænkt over at man jo faktisk kan gå hvis man ikke kan løbe hele vejen, på en eller anden måde troede jeg aldrig at det skete for folk. Nu er jeg jo ren novice når det kommer til konkurrenceløb, men regner jo med at nå et par 10 km før halvmarathon i Maj næste år - og så er det godt at vide at man har en mulighed for at overleve uden at løbe hele vejen.:::-) Men kan anbefale løbebånd til intervalløb ofr man kan pludselig kontrollere en hel masse som man ikke kan på samme måde ude i naturen - og presse sig selv meget bedre og effektivt. LL Vil fortsætte med at løbe udenfor i weekenderne for foreløbig er vi heldigvis snefri. Mange Hilsener, Nordboen

#8

Bedouinas billede
Hej Nordbo. Det var da en grim omgang - håber, at du er blevet rask igen. Det er klart, at du vil være noget slatten et stykke tid efter en sådan omgang, men bare rolig, du har en god grundform, så du skal nok komme tilbage til din gamle form igen :;-) Og tag det roligt. Det er rigtig flot klaret, at du i en alder af 47 begyndte at løbe, og at du allerede er nået MEGET langt. Men som alle andre nybegyndere (læs: mig) er du nok lidt vild og forventer at skulle kunne løbe et marathon med det samme. Tag det roligt, det tager tid at bygge muskler og knogler op, og du skulle nødig komme ud for skader. Ja, der ER nogle, de kan løbe 4:30 /km - men det er jo nok ikke nogle, der først begyndte at løbe som 47-årig. Men jeg kender det godt. jeg har en ven, der er 17 år yngre end mig, og vi kan selvfølgelig ikke løbe sammen i hans temmpo. Så bliver jeg lidt sur. :-(( Indtil han en dag spurgte mig, om jeg synes, det var rimeligt, at jeg skulle kunne løbe lige så hurtigt som ham, der er 38, når jeg er 55. Og så kunne jeg jo godt se, at det måske var rimeligt nok, at han løber hurtigere end mig. :::-) Jeg tror nu nok, at jeg stadig vil forsøge, om jeg kan klare at LØBE et marathon. Man har jo ét standpunkt til man tager et nyt :rolleyes: og det kunne jo være, at det kan lykkedes en gang. Ellers må jeg jo gå. Jeg har faktisk læst om flere ultraløbere, der bruger den taktik at løbe 10 minutter og så gå 1 minut. Selvfølgelig er man nødt til at gå nogle gange, når det er så lange distancer, der løbes. Måske skulle du prøve at være tilskuer til et større marathonløb - der må være et stort et i Helsinki også :confused: - og så skulle du stille dig ved de sidste 5 km før mål og se, hvor mange, der går. Du vil blive forbavset. Vi ER mange amatører og heldigvis for det - ellers var det jo ikke særlig spændende, hvis vi alle løb på 4:30. -888- Ja, man lærer noget om sig selv, når man bliver løber. Lyder spændende med løbebånd - måske jeg skulle prøve det én gang. Men med de milde vintre vi har i Danmark (pt 10-12 grader) er det meget få gange, at man ikke kan løbe udendørs. Og det er trods alt dejligt at kunne mærke vind og vejr, selvom det er lidt irriterende med al den regn, vi har pt. Mange hilsner Bedouina

#9

Nordboens billede
Hej Bedouina, Ja det var godt nok slemt, men jeg prøver at se det positive i det. Lyder selvfølgelig lidt mærkeligt, men jeg tror nok at det har været en god lærestreg for mig. Som du så pænt giver mig komplimenter om hvor langt jeg er nået - og tak for det, det varmer :::-) - så siger du også noget meget vigtigt. Nemlig at passe på ikke at gå for hurtigt frem. Og det tror jeg jeg har gjort og måske derfor ikke passet nok på min krop og mit helbred, hvis man er for træt eller overdriver træning, så bliver man lettere syg :-P Jeg er da vældig stolt over at kunne løbe lang distancer på 15 km, men hvad hjælper det hvis tempoet ikke er noget og hvis kroppen ikke får lov at følge ordentligt med? Blev grebet af at skrive løbedagbog på en rigtig god løbesite og kunne se at jeg løb længere og længere, længere end de garvede medlemmer. Sikke en stolthed LL Nu har jeg læst en masse her på forumet, suget af mig af andres viden og træningsdagbøger - og føler stor respekt for resultaterne. Og har forstået en meget meget vigtig ting: Nu kan jeg pænt begynde "forfra" med struktureret intervaller, langsomt ::-(( øge distancer og ellers høre efter min krop og ikke et dumt præstations pres (som jeg selv lægger). Jeg har bevist at lange distancer kan jeg sagtens komme op på, så mine løb i foråret skal jeg nok komme i træning til, men på en ordentlig og forsvarlig måde. :;-) November har været en dårlig løbemåned, men en god lektie. Vejret har nu i et par uger været mildt og meget regnende heroppe. Sidste år var vi ude at løbe på skøjter på "vores" sø på denne tid. Passer mig godt at kunne kombinere løbebånd og intervaller med udendørs lange løb, så for min skyld kan de godt aflyse sneen i år ;;-) I morgen løber jeg for første gang efter at have været syg, på løbebånd da jeg alligevel skal aflevere datter til fødselsdag ved siden af træningscenter og glæder mig så til at komme videre på en god måde. Ja det blev en længere omgang løbefilosofi og måske lidt kedeligt for de erfarne løbere (åh nej endnu en af disse amatører der tror de kan løbe... :::-)) men det er bare dejligt at have et sted hvor man kan dele tankeren med andre som forstår ens overvejelser - og måske nye løbere kan lære af mine fejltagelser. Eller er vi som børn der er nødt til at gøre vores egne erfaringer? Mange Hilsener. Nordboern

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14873:

Jens Baltzersens billede
Løber og blogger, webmaster og løbsarrangør på www.løblangt.dk

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk

Læs mere om Under Amour HOVR Machina