Kun lobe baand

Martin Kaalund Pedersens billede

Hej alle,

Jeg er 30 aar og nybegynder. Jeg er 3 uger inde i mit lobeprogram (0-21KM paa 20 uger) det er maaske et kaste sig over til at starte med ??? Jeg er helt ude af form.
Som tingene er lige nu har jeg kun mulighed for at traene paa lobebaand. Jeg er bosat paa Taiwan i byen Taipei. Der er ikke rigtig mulighed for lobe udenfor da der er alt for mange lyskryds, som gor at jeg bliver nod til at stoppe op naesten hele tiden. Tongue
Er det muligt at traene sig op ved udelukkende at bruge lobebaand?? Jeg har mulighed at lobe paa et atletik stadion, men det er dog lidt langt fra hvor jeg bor og arbejder. Maaske kan man kombinere lob baade med uden og indenfor ? Smile

God dag, Smile

Med venlig hilsen
Martin

#1

Sofies billede
Hej Martin Det lyder som lidt svære vilkår at løbe under LL Du burde måske sætte nogle delmål før du satser på en ½ MT. Et halvmarathon er rigtig langt på et løbebånd. Hvad med 10 km. først?? Men du kan sagtens løbe dig i form på et løbebånd. Oplevelserne er ikke det samme, så risikoen for at blive træt af at løbe er nok større end hvis du kan komme uden for. Men hvis det er din reelle mulighed for at træne, er det jo langt bedre end ingenting :;-) Hilsen Sofie

#2

Sørens billede
Jeg er enig i, at du sagtens kan løbe dig i form på et løbebånd. Der er bare stor forskel på at løbe på løbebånd og at løbe uden for. Jeg ville nok bruge atletikbanen mindst en gang hver 14 dag, hvis jeg var dig. Det vil give dig en bedre løbeteknik på længere sigt.

#3

Martin Kaalund Pedersens billede
Tak for svarene :) Jeg saetter mig 2 del maal inden jeg mit maal bliver halv MT :;-) Mit forste del maal bliver 5KM og derefter 10KM. Et MT til at starte med er maaske nok at tage munden for fuld og jeg har tiden for mig. Saa det skal jeg nok naa :D Jeg maa udenfor at lobe i weekenderne da der er mere tid til det, ellers bliver et lobebaand paa lang sigt nok kedeligt :-P Jeg glaeder mig allerede til min naeste lobetur :)

#4

Nordboens billede
Jeg kan kun tilslutte mig dine ændrede løbemål til 5 og 10 km først (af egen erfaring). :;-) Det kan være meget effektivt at kombinere løbebånd og udendørsløb - båndet kan bruges til intervaltræning (som er essentiel for at få konditionen op) og bakketræning (som er en rigtig god ide for at kunne holde ud under løbekonkurrencer). For ikke at køre sur i det tror jeg det vil være godt at løbe ude i weekenden, altså den lange løbetur er rarest at løbe udendørs. Hvis det er på en ateletikbane kan du jo lave fartleg for at variere lidt. Men med din motivation og lidt selvdiciplin skal du nok få klaret at løbe under de lidt specielle vilkår, og lav dig en løbedagbog så du kan følge dine fremskridt. LL Lad os høre hvordan det går - det er altid sjovt at høre fra forskellige steder i verden. Hilsen, Nordboen

#5

ynot35s billede
Hej.. Du kan sagtens træne dig op til ½ marathon på løbebåndet, det vigtigste er dog, som de andre skriver at du udfordrer dig selv og varierer din træning.. interval træning, tempotræning, og lange restitutions træning.. jeg har astma, og løber meget inde om vinteren, og løb marathon sidste år... dog vil jeg sige at hvis du løber meget på løbebånd, er du nødt til at have 1% hældning på, det svare til at løbe udendørs på asfalt, husk at det skal være sjovt at løbe, så vurder efter hver træning på en skala på 1 til 5 hvor godt det har været, hvis du selv synes det ligger på 2 hver gang er det ikke nok, hvis du derimod ligger på 4 til 5 i humør efter træning, er det den rigtige vej...held og lykke med det. Tony

#6

Anonyms billede
For første gang i mange år er jeg også hoppet på løbebåndet indendørs på grund af de glatte veje og stier. Det er ikke det samme at løbe indendørs, men det holder formen vedlige - uanset om man træner i Odense eller Taipei. Jeg har for nylig læst, at for tilnærmelsesvis at nærme sig udendørsløb skal man indstille løbebåndet til, at man løber med en stigning/elevation på én grad. Løbebåndet er også populært blandt hurtigløbere, der bruger det til intervaller i denne tid, hvor det stadig er glat, smattet og indimellem frostvejr om aftenen. mvh. Bjarke

#7

Victorbs billede
Hej medløbere! For det første vil jeg lige sige, at det er cool, at du kæmper mod varmen i Taipei. Når jeg har rejst, har jeg kun kunne overskue at lave "svømmeløb"!!! Når man løber på løbebånd, skal man være opmærksom på, at det ikke er det samme som at løbe på ,, stillestående" underlag. Dine tider vil altid være bedre på et løbebånd, end når du løber på en atletikbane. (vindmodstand og afsæt) Den største forskel på løbebånd og udendørsløb er, at et løbebånd trækker dine fødder bagud. Det betyder at dit afsæt, altså når foden "springer" væk fra underlaget, (:sko: ) fjernes fra din fod og lægmuskel. Samtidig kan det også være svært, at lave kondition (fodledsjok, knæløft, hælspark, osv.) på et løbebånd. Som andre herinde skriver, er et ½MT meget langt, og for en nybegynder vil det klart være en god idé at gå efter 5 km og 10 km med anseelige tider. F.eks. 5 km på 25-30 min. og 10 km på 50 min ca. Find et træningsskema der passer dig, men sæt i mente, at man aldrig skal følge en træningsplan slavisk. Ellers er der kun at sige: "God træning, og løbelyst!" Før du ved af det er du oppe på MT-distancer!!! :nr1

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14709:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere om Under Amour HOVR Machina

Læs mere om Garmin Forerunner

Bliv medlem af løberne.dk