ingen fremgang - interval??

Ann Sofis billede

Jeg har løbet regelmæssigt i lang tid og har for nylig gennemført to halvmar(sept. og okt) på sjovt nok præcis samme tid: 1 time og 43 sek.
Jeg føler dog for tiden, at jeg løber og løber, men der sker ikke rigtig nogen fremgang i tid og lethed. Jeg spekulerer på, om jeg bør løbe noget mere intervaltræning. Har I erfarne løbere gode forslag til, hvordan jeg gør det bedst? Hvor ofte og hvor langt?
God weekend til jer alle - vist nok med strålende solskinsløbevejr til alle:-)
mvh
Ann Sofi

#1

Ann Sofis billede
så hurtig er jeg heller ikke - der skulle selvfølgelig stå 1 time og 43 min:-) Sorry.

#2

Teddys billede
Kan du ikke fortælle lidt om hvordan du træner nu og evt hvor stærkt du løber på andre distancer??

#3

Ann Sofis billede
Jeg har i år løbet 10 km. på 46:42 og 5 km. på 22:40 ved motionsløb. Jeg træner tre gange om ugen - som regel, 8 km, 10 km og 12 km. Hvis jeg træner op til halvmar. løber jeg længere. Går til spinning 1 time om ugen. De sidste par uger har jeg så forsøgt med interval-træning: 3-2-1-1-2-3. Men skal man holde pauser, der er lige så lange som intervallerne - eller halvt så lange? Jeg løber, så jeg ser sol, måne og stjerner - og en enketl gang blev jeg nødt til at stoppe op pga.sidssting:eek: - det er ellers aldrig sket før.... Men er det vejen frem? Intervaltræning? Og gør jeg det rigtigt? Tak for svaret i øvrigt:::-)

#4

Teddys billede
Dine tider passer umiddelbart rigtig godt, hvis man sætter dem ind i en online beregner, så ser ikke helt tosset ud ;-) Men ja intervaltræning er helt klart en god ting, men du skal som udgangspunkt løbe hårdt, men ikke som du beskriver. Du kan se her hvor stærkt du bør løbe dine intervaller: [url]http://løbesiden.dk/beregn_tid.php[/url] Som udgangspunkt skal pauserne ligger på mellem 50 - 70% af intervallerne.

#5

Nordboens billede
Teddy, det var et interessant og brugbart svar for mig - så det låner jeg lige ;;-) Dog et spørgsmål. De tider der kommer frem er altså tider for nuværende niveau, og feks er den marathontid der kom frem ikke en tid jeg er interesseret i at løbe efter til næste sommer - jeg vil gøre det en del hurtigere. Hvordan ved jeg så hvor hurtigt jeg skal løbe intervallerne for at træne mig til at blive hurtigere? Hvordan bruger man de data til at forbedre sit løb?

#6

Teddys billede
[QUOTE=Nordboen;5741]Teddy, det var et interessant og brugbart svar for mig - så det låner jeg lige ;;-) Dog et spørgsmål. De tider der kommer frem er altså tider for nuværende niveau, og feks er den marathontid der kom frem ikke en tid jeg er interesseret i at løbe efter til næste sommer - jeg vil gøre det en del hurtigere. Hvordan ved jeg så hvor hurtigt jeg skal løbe intervallerne for at træne mig til at blive hurtigere? Hvordan bruger man de data til at forbedre sit løb?[/QUOTE] Det er korrekt at de tider der kommer frem i beregneren er de tider man ca burde kunne løbe på nu, men de trænings tempi den kommer frem med, er de tempi som man skal benytte for at forbedre sig bedst muligt og det virker ;;-) En anden god tommelfingerregel nu vi snakker så meget intervaller, er at tage km tiden på sit 10km løb og så bruge det i interval træningen, det kommer lidt an på hvad man har det bedst med. Selv holder jeg mig her i vinterperioden altid til langsomt løb og enkelte tempo ture, 12-16 uger før et løb begynder jeg så på interval træning osv. Dels er interval træning rigtig hårdt for kroppen, men jo længere periode du benytter interval træning over, jo mindre bliver udbyttet.

#7

brjs billede
Hej Ann Sofi Hvor er det du gerne vil forbedre dig? Interval (Anaerobt uden ilt) forbedrer dig på kortere distancer. Hvis det er halvmarathonen/marathon du satser på... skal du også have længere tempoløb (aerob med ilt). Dine tider ser ganske pæne ud... husk lige at det bliver sværrer og sværrer, at "skære" 1 min af.;;-);;-)

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14709:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere om Under Amour HOVR Machina

Læs mere om Garmin Forerunner

Bliv medlem af løberne.dk