Er det realistisk?

Gandes billede

Hej hej.

Jeg har efterhånden løbet i 5 måneder, og syntes selv det går okay. Jeg løber mellem 2 og 4 gange om ugen, og distancen svinger fra 5 - 10 km. Mine tider svinger utrolig meget, og den bedste tid på 10 km. er omkring timen.

Til september skal jeg løbe ½ marathon (mit første), og jeg er kommet til at reklamere med, at jeg regner med at løbe den på 1 time og 35 minutter.

Kan det overhovedet lade sig gøre at løbe den så hurtigt, når jeg indtil nu aldrig har løbet længere end 11 km.? Jeg er klar på at træne endnu mere end jeg gør nu, men er også bange for at blive skadet igen som følge af overbelastning.

Hvad mener i? Skal jeg krybe til korset og erkende, at jeg var lidt for hurtigt ude, eller skal jeg gå efter tiden på 1 time og 35 min. (eller hurtigere)

Mvh

Jan

#1

Bedouinas billede
Hej Jan. Tja, hvis din bedste tid på 10 km er en time, så er det jo let at regne ud, at din ½-marathon tid være være på 2:06 :rolleyes: Jeg tror, at du måske har taget munden lidt for fuld. Der er kun 4 måneder til september. Du har ikke løbet særlig længe, og du skal nu igang med at træne lange ture også. Det vil være for meget også at skulle igang med intervaltræning, og det er den eneste vej for at blive hurtigere. Det lyder som om du allerede har haft skader p.g.a. overbelastning, så hvis du går igang med både lange ture og interval, er det næsten helt sikkert, at du vil løbe ind i nye skader. Bedouina

#2

FrankBThs billede
Hvad fik dig til at melde ud at du kunne løbe din første halvmarathon på 1t 35 min. ? Der er langt fra 6 min/km til 4½ min/km, men umiddelbart lyder det ikke til at du har prøvet at stille op til et regulært 10 km løb ... så du kan nok løbe hurtigere end de 6 min/km. De har kun løbet i 5 måneder, så der skulle stadig være plads til forbedringer. Om der er plads til så store forbedringer som du har lagt op til vil kun tiden vise. Det er jo svært at vide hvad dit potentiale er. Hvis det skal lykkes skal du igang med et målrettet træningsprogram til halvmarathon. Det skal være et program der både får dig op i antal km, men som også sørger for at du kommer igang med noget hastighedstræning enten i form af intervaltræning eller tempoløb. Du skal bare huske at lytte til din krop undervejs. Der er rimelig stor sandsynlighed for at du kan komme til skade ved at presse dig selv for hårdt. Hvis det var mig ville jeg nok krybe til korset og i stedet for fokusere på at gennemføre. Frank B. Th.

#3

Gandes billede
Tak for jeres svar. Jeg må nok erkende, at jeg har taget munden for fuld denne gang. Grunden til at jeg kom med udmeldingen var, at jeg snakkede med nogen af de andre løbere herinde, og ja, som fløj det ud af mig. Jeg tror mit nye mål skal være, at komme under 2 timer. Jeg har forsøgt med interval træningen, men må erkende, at jeg ikke er god til at presse mig selv, når jeg løber alene. Endnu en gang, tak for jeres svar.

#4

Laaauges billede
Da jeg var til lillebælt halvmarathon løb jeg kun 5 gange inden, og fik en tid på 1:34, så jeg tror ikke det er umuligt.. Det giver meget ekstra energi når man løber med/mod andre, og når der står folk og klapper.. Men held og lykke med løbet :nr1 :sko::sko:

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14870:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk

Læs mere om Under Amour HOVR Machina