Daglig træning <>konkurrence løb

Dyreborgs billede

Hvor stor er jeres forskel på tider hhv til træning og til konkurrencer?

Jeg oplever (desværre ;;-)) stor forskel på mine tider. Umiddelbart så fortæller det mig jo, at jeg ikke er god nok til at presse mig selv i det daglige og at min inteval løb giver pote.
Hvad tænker I om det?

Mange hilsner
Dyreborg

#1

Nordboens billede
Jeg har ingen konkurrence erfaring, har kun prøvet at løbe et 10 km løb hvor jeg løb meget hurtigere end normalt.Faktisk så meget hurtigere at jeg var lige ved at kaste op fordi jeg var så uerfaren at jeg lod mig presse af andres tempo uden at kunne leve op til det..... Deltog i det løb 3 måneder efter at jeg overhovedet var begyndt at løbe, så det er vist kun en erfaring der kan bruges til at skræmme mig væk med.... Er ret spændt på hvordan det kommer til at gå i Maj til halv marathon, satser på at løbe mit eget løb uden at hidse mig op over andres tempo. Men træner hver uge intervaller og bakker. Så jeg håber jo på et rimeligt resultat, men bør nok være tilfreds med at gennemføre. Hilsen Nordboen

#2

Sørens billede
Jeg har helt klart samme oplevelse. Under træning føler jeg mig hårdt presset, hvis jeg løber med 85-90% af pulsmax. Til et 10 km. løb løber jeg ofte med 90-95% af pulsmax, og har det egentlig ok. Man bliver uden tvivl "skubbet" frem af de andre - og det er vel også fint nok..

#3

BrianNNs billede
Dit konkurrencetempo skulle gerne være hurtigere end dit normale træningstempo, det er det optimale. Har selv svært ved at presse mig selv nok i konkurrencer, så tempoet er optimalt til distancen og den specifikke rute - at løbe i det normale træningstempo, man uden problemer kan holde over en længere distance end løbet, er ikke optimalt. Ikke at presse sig selv 100% til træning giver også mening med hensyn til restitutionstid og skadesrisiko. Det er i orden at presse sig selv så meget i konkurrence, men i forbindelse med den regelmæssige træning bør man være mere forsigtig, så man kan undgå at få sin træning sat tilbage af en skadespause eller en for lang restitutionstid, før man igen kan presse sig selv hårdt, hvilket forhindrer optimal træning - det er f.eks. derfor, den ugentlige, lange tur bør foregå i et moderat tempo, ved en let intensitet ("konversationstempo"). Selv et tempoløb foregår i et tempo, der er lidt langsommere end det ideelle konkurrencetempo på korte og mellemlange distancer.

#4

Dyreborgs billede
Tak for jeres feedback. Nu vil jeg så med god samvittighed "futte" videre i min træning, og ikke længere dunke mig selv i hovedet for ikke at holde sammen tempo. :-)

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14709:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere om Under Amour HOVR Machina

Læs mere om Garmin Forerunner

Bliv medlem af løberne.dk