Daglig træning

hellejos billede

Hjælp - jeg er meget forvirret :confused:
Lige nu er jeg ved at træne til at løbe over Øresundsbroen - det glæder jeg mig helt vildt til. Men jeg er i tvivl om hvordan man skal træne. Hvor mange gange om ugen og hvor lang tid/mange kilometer skal/bør man træne. Og når så hele forberedelsen er overstået - hva' så?! Med andre ord - hvordan tilrettelægger man sin træning/strikker sit eget træningsprogram sammen - både før og efter et løb?! Håber der er lidt hjælp at hente ... På forhånd tak.

#1

brjs billede
Hej Hellejo Først velkommen til. Jeg vil foreslå dig at bruge et færdig-strikket løbe-program. Der findes masser på nettet... se evt her. ([URL]http://www.motionslob.dk/løbeprogrammer[/URL]). Der skulle det nok være muligt at finde et på dit niveau. Hvis du absolut vil strikke et program sammen selv, så skal det som hovedregel bestå af:1. interval 1. tempoløb. 1. LSD (long slow distance). husk ikke at øge med mere end 10%/ugen. Efter et løb skal du først restituere et par uger, og så ellers holde grundtræningen (2-3 ture om ugen) frem til næste løbeprogram ;;-) Det er meget individuelt hvor mange km om ugen... det må du ligesom selv have fornemmelsen. Og husk.. det er ikke mange km'er alene der giver træningen.. det er også intensiteten i dem. Held og lykke med Broløbet... du kan roligt glæde dig :;-). Hilsen Bjarne

#2

Nordboens billede
Velkommen Hellejo, Slutter mig til Bjarnes anbefalinger med at lede på nettet, så finder du noget der passer dig eller som du kan bygge op til dit eget behov. Jeg vil foreslå også at finde nogle bakker ud over intervaller (evt på et tempo løbepas). Det er klogt at holde restitutionsuge hver 4. uge hvor du sætter distancer og tempo ned ellers kan du pludselig finde dig selv helt "nedhøvlet" efter et stykke tid :syg: Og sørg for at få noget søvn og ordentlig mad - du kan finde en hel masse rigtig gode råd og forslag her på motionsløb forum. Det er meget effektivt for mig at føre en løbedagbog, jeg gør det på et site på nettet hvor man så også får alle mulige data på sine løb, men du kan også bare bruge et almindeligt kladdehæfte - det er godt at se sine resultater, fremgange og ind i mellem også huske en dårlig løbedag for at lære af sine fejl. Du kan skrive distance, tempo, hvor mange intervaller, antal bakker, vejr og vejforhold, følelser og tanker - du bestemmer. Held og lykke med projektet, du skal nok få det sjovt :;-) Hilsen, Nordboen

#3

Teddys billede
Ret enig med hvad der allerede er skrevet, dog vil jeg helt klart anbefale at du finder et program på nettet, evt her på siden i stedet for selv at lave et. Når man er på det niveau jeg formoder du er, vil det helt klart være mest fornuftigt at gøre det på denne måde.

#4

hellejos billede
Tak for de gode råd. Ud fra svarene virker det ikke som om det er helt ved siden af det jeg hidtil har gjort. Jeg har tidligere deltaget i halvmarathon, men har altid været i tvivl om, hvordan man træner ind i mellem. Det med løbedagbogen vil jeg tage til mig og så vil jeg overbevise min indre kylling om, at interval/fartleg etc. er et must :::-)

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14873:

Jens Baltzersens billede
Løber og blogger, webmaster og løbsarrangør på www.løblangt.dk

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Bliv medlem af løberne.dk

Læs mere om Under Amour HOVR Machina