Øm og ondt i lægmuskler

Mugge13s billede

Jeg vil høre om nogle herinde kan hjælpe mig.

Jeg begyndte for alvor at løbe i januar i år startede med interval og løb 1-2 km. Der till lagde jeg med tiden mere på og i maj kunne jeg løbe 5 km uden pauser. Fra juli løb jeg 10-12 km interval hveranden dag og her starten af sep løb jeg 10 km uden pause og har jeg gjort hveranden dag siden.

Men her inden for de sidste 14 dage har jeg fået ondt i min lægmuskler sådan bagpå skinnebenet fra hælen og op bag knæet på begge ben. Gør ikke ondt ved løb det strammer lidt. Det er mere efter ja enda 2-3 dage efter er de meget ømme. Jeg strækker altid godt ud efter løb.

Kan det være overbelastning eller overtræning?

Eller skyldes løb på for hårdt underlag?

Ellers kan ømheden skyldes muskelstyrke?

 

Skinnebensbetændelse tror jeg ikke det er skulle være mærkeligt det lige er i begge ben.

Håber nogle herinde kan hjælpe eller har oplevet noget lignende

#1

Anonyms billede

Hej Mugge

Nej, skinnebensbetændelse er det i hvert fald ikke. Det er jo omme på den anden side - altså i læggen. Du har bygget forsigtigt op på den rigtige måde, men der er nok alligevel ikke tvivl om, at det er en begyndende overbelastning. At løbe hver anden dag er ret meget for en forholdsvis ny løber. Tre gange om ugen er passende mens du bygger en grundform op. Først herefter bør du øge træningsmængden.

Så længe det er ømhed i selve lægmusklen kan du sikkert hurtigt komme over det ved at skrue ned for distancen og træningsdagene et stykke tid. Det er straks værere hvis ømheden breder sig til akillessenen lige over hælen.

Så budskabet er: Skru ned for distancen indtil ømheden er væk og træn så kun tre dage, så kroppen får tid til at restitutere.

God bedring

/Lars P.

#2

Mugge13s billede

Lars mange tak for svar

Ja jeg har hellere ikke holdt pause pga ømheden men kun løbet/luntet 1x i denne uge 5 km. Syns der er forbedringer og håber virkelig da jeg skal stille til start imorgen på en 10 km og igen om en uge i et andet løb en 10 km. 

Men har tænkt at 3x om ugen og måske med distancer på 5, 7,5 og 10 km over de 3 dage. 40-50 km om ugen er nok for meget pt.

Jeg satser på at træne hele vinteren mit mål er en ½ marathon i næste sæson.

 

#3

Anonyms billede

Jeg har haft/har stadig nogle problemer der minder noget om dem du beskriver.

Jeg har ikke ondt i hele lægmusklen, men "blot" et stykke på 4-5 cm midt på læggen.

Jeg har med held brugt en fitness bold (lille hård orange bold med "pigge") til at massere begge lægmuskler 2-3 gange 5 minutter om dagen. Det hjalp meget hurtigt og er også rigtigt godt efter længere løb (HM og længere). Det er meget sjældent at jeg har problemer med ømme muskler så længe jeg husker at massere de efter de hårde ture og løb.

#4

Gittes billede

Da jeg begyndte at løbe for to år siden, var der en klog mand, der sagde til mig, at intervaltræning ikke var for begyndere. Ens led, muskler, sener skal lige vænne sig til at løbe, til underlag, stil osv. Han mente, at jeg sagtens kunne løbe de første tre år uden intervaltræning, for så var jeg sikker på, at jeg var stærk nok.

 

Jeg har fulgt hans råd og intervaltræner ikke. Men jeg laver lidt tempoløb (korte distancer på 3-5km i et rimelig højt tempo, så jeg er "udmattet") og fartleg (sætter tempoet op mellem f.eks. to lygtepæle, for derefter at sætte det ned igen). Det virker ligesom intervaltræning, omend sikkert ikke så effektivt, og det er en hel del mere skånsomt for en ny løber.

 

Jeg synes, det lød klogt dengang, jeg synes det stadig, men jeg ved selvfølgelig ikke, om der er nogensomhelst sandhed i det.

#5

Anonyms billede

Der er mange, som bruger begrebet intervaltræning på to forskellige måder. Nogen - især nye løbere - bruger det for at beskrive, at man skiftevis løber og går. Andre bruger det, når de syretræner (den egentlige betydning). Jeg tror Mugge mener skiftevis gå og løbe, som alle begynderprogrammer starter med.

/Søren :-)

#6

Mugge13s billede

Tak for jeres svar. Jeg har de sidste 14 dage kun løbetrænet 2x i meget roligt tempo men dertil været i konkurence 2 weekender i træk på 10 km. Det går bedre og lægmusklerne er knap så ømme. Jeg vælger mere og mere til at det har skyldes overtræning i form af for mange træningspas om ugen samt for lange distancer og for lidt hvile mellem træningsdagene

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14685:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere om Under Amour HOVR Machina

Læs mere om Garmin Forerunner

Bliv medlem af løberne.dk