Smerter i underbenet

Anne Pagelss billede

 

Hej.

 

Jeg er fornyligt forsøg at starte op med løb. Da jeg blot havde løbet lidt, begyndte jeg at få nogle irriterende stik ind i siden af venstre underben et stykke under knæet (det føltes somom  der blev ved med at sætte sig insekter os  små stikke) men jeg løb videre da det var til at leve med. Efterfølgene mærkede jeg den samme fornemmelse hver gang jeg skulle "sætte af" (fx i løb eller hop i sjippetov). Jeg snakkede med en i min klasse der mente det kunne være begyndende skindebensbetændelse og hun rådede mig til at massere godt i området under mit knæ der hvor det gjorde mest ondt når jeg trykkede i 20 min, putte is på i 20 min, og slutte af med at massere varmecreme ind i det og sove med en lang sok på, hvilket jeg gjorde, men dagene efter gjorde det simpelthen vanvittigt ondt bare jeg strejfede huden - det var vidst ikke ligfrem meningen, det er nogle dage siden nu  og har holdt benet i ro, det er ikke så ømt i huden nu men gør nu sådan mere ondt "indeni" (håber det er nogenlunde forståeligt skrevet

Desuden har jeg siden  haft rigtig ondt i knæet på mit venstre ben hvilket jeg ellers ikke har døjet med længe.

Jeg har styrketrænet regelmæssigt over en lang periode, samt været på hold hvor der er indgået løb/ hop/ step mm uden problemer

Jeg løb også lidt sidste sommer da jeg havde fået mine nye løbesko, men mærkede ikke noget lignende.

Ved ikke om det kan bruges til noget, jeg overpronerer en del - men de sko jeg har købt  har støtte til overpronering, så det skulle der vel være styr på (selvom de er meget meget slemme til at give mig vabler i svangen hver eneste gang jeg løber  - men det er en helt anden sag) - det asics sko der egentlig er til "tunge løbere" - jeg vejer 66 kg, men havde brug for en stiv sko sådan som jeg forstod det. 

 

Håber I kan hjælpe vil virkelig gerne i gang med at løbe igen (og helst ikke sætte min styrketræning mm helt i stå!!)  På forhånd tusind tak for hjælpen!

Mvh Anne

#1

Anne Pagelss billede

glemte lige at skrive, at jeg for nogle år siden var til Fysioterapeut, hvor jeg fik lavet såler til mine sko pga. overpronation - jeg har brugt dem ret meget til daglig , men har længe ikke brugt dem til træning, da det skarver i svangen. Fik dem i sin tid pga. problemer med knæene og har siden også trænet mere styrke i knæene. Sikke jeg ævler - vil bare gerne have det hele med

#2

Jesper Birkedals billede
hej anne tak for dit indlæg, det er jo igen igen i min favorit kategori, fejlkorrektion af fodstilling. Dine problemer oser langt væk af forkerte løbesko, både skinneben og knæproblemer. og det gør at jeg må ta fat i problemet med løbebutikker igen. der er forskel på butiksfolk og fagfolk. deres tolkning af din fodstillintg er sådan set rigtig nok, du pronerer stensikkert på din fod og måske lidt mere end hvad godt er i deres øjne, så de giver dig en sko, i god tro, de vil dig det bedste. men den sko og indlæg der retter din fod er IKKE det rigtige. på sigt problemet er at indlæg og antipronationssko ofte virker på skinnebens, achilles, knæ og rygproblemer, fordi mange muskler aflastes, men på sigt laver de ravage i kroppen, og ender ofte med at give symptomer som det du beskriver. den muskel du mærker på dit skinneben, bruger vi til at løfte svangen, så vi afvikler hen over foden, men den får ikke lov til at arbejde ordentlig i sko som dine, og særligt ikke med indlæg,. så den kramper og gør ondt. det nemmeste du kan prøve er at løbe en tur i et par neutrale sko, hvis du har sådan et par stående, for at se om det er nok til at fjerne dine problemer. alternativt vil jeg anbefale at du får kigget på din krop af en osteopat, som vil kigge efter nogle af de skavanker som forkerte sko kan sætte i kroppen. under alle omstændigheder tror jeg du gør klogt af at skifte løbesko, over i et par neutrale sko, nu løber du i asics, der kan du sagtens blive, hvis du godt kan lide deres sko, du skal bare vælge asics cumulus eller asics gt trainer som din nye sko mvh jesper birkedal

#3

Anne Pagelss billede

Hej Jesper. Mange tak for dit svar. Det undrer mig dog, nu når du snakker fagfolk vs. butiksfolk, at jeg jo netop for nogle år siden fik lavet såler hos en fys som jeg også skulle bruge når jeg dyrkede sport, fordi at den ukorrigerede pronation skulle være grunden til mine knæproblemer ( og det er da også blevet noget bedre siden) og iøvrigt skulle virke positivt gennem hele kroppen (herunder også ryggen) ??

MVH

#4

Anne Pagelss billede

Jeg har kigget på nettet efter de sko du foreslår og det undrer mig at der står at cumulus er til neutral/ supination? det er vel det direkte modsatte af pronation? asics gt trainer kan jeg ikke finde nogen steder. Beklager mine mange spørgsmål.. 

#5

Jesper Birkedals billede
Hej Anne Du spørger bare løs, det er rigtigt cumulus er en neutral sko, og det er det de fleste har brug for. Kan godt være at jeg ikke helt er opdateret på nye og gamle modeller, men gå ellers ind i en butik og bed om en neutral løbesko fra asics, eller et andet mærke Mvh jesper

#6

Jesper Birkedals billede
Kommentar til fagfolk vs butiksfolk. Der er mange fyssen der laver indlæg og er rigtig gode til det. Og jeg har mange patienter der har haft positive effekter af indlæg, MEN. Det er langtidsvirkningerne af en korrigeret fod, jeg ser i klinikken. Hele vores kropsvægt hvilker ovenpå foden, så hvis du ændrer på fodens stilling, så ændrer du meget andet i kroppen, både til bedre, men især til skidt. Der er ikke mange fyssen eller butiksfolk der laver indlæg, som siger nu skal du have dem i skoene i 6 uger for at aflaste dit skinneben eller knæ, og efter 6 uger tager du dem ud, de siger du skal have dem i altid. Hvis du brækkede armen, ville gipsen også aflaste dit brud, men gipsen kommer af igen. Panodil kan også aflaste din hovedpine, men du tager dem jo ikke for altid. Så i mine øjne er indlæg rigtig gode til at aflaste utrolig mange gener i muskler og led i hele kroppen, men det er langtidseffekten af fod korrektion der er noget møg. Men i og med at indlæg ofte koster fra 1500 og op, så er det jo ikke lige noget folk vil ofre penge på hvis de fik at vide at om 6 uger smider du indlæggene ud igen. Håber det giver lidt mere mening Mvh Jesper birkedal

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15417:

Jesper B. Jensems billede
Løber lidt af hvert fra 3 km til marathon og lidt trailløb

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk