slidgigt

Gittes billede

Hej
Jeg har slidtgigt som mange andre, og det er værst om vinteren, der må jeg tage noget medicin for det. Jeg tager det helst ikke hver dag, da der jo er bivirkninger ved dem. Men hvis jeg skal ud og løbe, og jeg kan mærke, at i dag driller gigten, så tager jeg en pille.
Nu kommer vi så endelig til spørgsmålet. Når jeg løber - som i dag en tur på 45 min - får jeg rigtig ondt i mine tær på højre fod. Skader jeg ledene? ved at blive ved at løbe?
Jeg vil ikke undvære det, da jeg for første gang har fået succes med løberiet, og jeg har et 10 km løb som venter forude og et broløb til sommer. Så det er et must at få lov at forsætte.Jeg har haft prøvet glucosamin og fiskeolie for nogle år siden, men hjælpe de overhovedet? eller er det bare en skråne?

Hilsen Gitte

#1

Jesper Birkedals billede

Hej Gitte
Glucosamin er et godt produkt der kan vedligeholde det brusk du måtte have tilbage. Der er meget delte erfaringer med dette produkt, nogen bliver nærmest smertefri af det, og andre mærker ikke den store effekt,
Jeg skal lige være sikkert på hvor det er dine smerter sidder. Er det dine tæer du har ondt i? Dette er nemlig et meget sjældent sted at have gigt.
Så skriv lige hvilke led det præcist er at du har ondt i, så kan jeg bedre hjælpe dig

venlig hilsen
Jesper Birkedal

#2

Gittes billede

Hej Jesper
Det kan da godt være, at jeg har taget fejl, og det ikke er tåen, som jeg har ondt i, men leddet en gang højre oppe. Jeg har altid tænkt, at det er tåen smerterne kommer fra, da det gør ondt (dog ikke altid), når jeg går/løber. Jeg har prøvet at trykke, mærke efter, når jeg går, hvor præsic det kommer fra. Jeg mener, at det er fra det andet yderste led, hvis du forstå mig?
Hilsen Gitte

#3

Gittes billede

Hej igen
Det er muligt, at jeg selv er blevet lidt klogere. Jeg tog ned i sportsforretningen med mine gamle og nuværende løbesko og fremlagde problemet. De sagde, at jeg har knyster på begge fødder. Jeg skal komme igen i den kommende uge, da de gerne vil se nærmere på mine løbesko samt mine knyster.
Har du nogle råd til knyster? hvordan man slipper af med dem?
Hilsen Gitte

#4

Jesper Birkedals billede

Hej Gitte

Omkring knyster, så kommer de 1) hovedsageligt hvis som en kompensation fra bækkenet, det kræver en lidt længere forklaring 2) for meget brug af høje hæle.
De kan, alt afhængigt af hvor slemt det står til rettes op ved at behandle storetåens led og rette op på bevægelsen i fodens led og bækkenets led. Hvis de har nået en vis vinkel i leddet, så kan man ikke rette det uden operation.
Det du skal være uhyre opmærksom i din løbebutik det er om dine forfodsproblemer og knyster kommer fordi du ikke er i de rigtige sko. Hver evig eneste uge, hiver jeg indlæg ud af mange løberes sko, og beder dem ændre sko.

Grunden til dette er at vores bækkener har forskellige måder at bevæge sig på, og det har meget at gøre i forhold til stødabsorberingen i vores ben og ryg.
De fleste kvindelige bækkener er meget åbne, og mænds bækkener er meget lukkede, ingen regler uden undtagelse, så en kvinde kan sagtens have et mere lukket bækken. Dette er MEGET MEGET vigtigt at vide, fordi, en lukket bækken har brug for at kunne pronere i foden for at kunne stødabsorbere, og ALT for mange mennesker får antipronationssko udleveret, fordi de på løbebånd ser ud til at overpronere, det er også ganske rigtigt, det gør de, MEN deres krop har brug det, ellers bliver stødabsorberingen i ryggen forvandlet fra en fjeder til et kosteskaft. Dette er et hyppigt problem, som de færreste løbebutikker er opmærksomme på, de fokuserer på hvad løbebånddet fortæller dem, det er også rigtigt, men man skal vidde mere omkring bækkenet, før man i mine øjne kan give de korrekte sko.

Lang propaganda snak haha.
Min mening med det er, grunden til at du har ondt i dine tæer og har knyster, kan være at du har løbet i de forkerte sko, ofte er det neutrale løbere der har løbet i antipronationssko, og gået i antipronationssko i mange år, der har problemer som dig.

Hvis du er i tvivl om hvilke sko der er de rigtige, så opsøg en osteopat der kan fortælle dig mere om dit bækken, så du kommer i de rigtige sko, og smerten i tæerne går væk

skriv endelig igen, hvis du har spørgsmål

Venlig hilsen
Jesper Birkedal

#5

Gittes billede

Hej Jesper
Tak for dit meget fylstgørende svar. Jeg går og har aldrig gået med høje hæle, men jeg har tidligere haft problemer med bækkenet (efter to graviditeter), og i den forbindelse har jeg været til behandling hos en osteopat.

Jeg anede ikke, at de to ting kunne hænge sammen (foden/bækken). Jeg ringer fluks i morgen og får en tid hos ham.
Tusind tak igen.

Venlig hilsen GItte

#6

Jesper Birkedals billede

Hej Gitte

Der er meget stor sammenhæng imellem de to ting. Nu arbejder jeg meget med løbere hver eneste dag, det ved jeg ikke om din osteopat gør, der er ikke så mange af os derude, vil du oplyse hvad han hedder, så kan det være jeg kender ham, men det han skal afgøre det er, om dine hofter primært indadroterer eller udadroterer, det skal du sige til ham, for det er vigtigt ift. valg af den rigtige sko til dig.

venlig hilsen
Jesper Birkedal

#7

Gittes billede

Hej Jesper

Jeg har fuldt alle de råd og vejledninger, som du har skrevet til mig. Jeg købte de nævne sko, som vi har talte om. Jeg har nu løbet i dem to gange. Først en lille tur på 4 km også igen i dag, men efter 3 km. måtte jeg gå hjem ;-( Synes det gør rigtig ondt i foden. Skal det bare have tid til at vende sig til en ny løbesko? Eller skal jeg ligge helt stille i en periode? Så ryger hele træningsprogrammet.
Hvad vil du anbefalde mig at gå med på arbejde? Lige nu går jeg med mine "aflagte" løbesko. Men tænker at det også er meget relevant, hvilket fodtøj jeg også har på der.

Hilsen Gitte

#8

Jesper Birkedals billede

Hej Gitte

Man skal ikke have ondt af at løbe i et par sko, så er der noget galt, jeg synes at du skal gå ned i butikken, og bede om at få lov til at bytte/låne/købe de neutrale sko og løbe et par ture i dem, og så give mig en tilbagemelding på hvad dine fødder siger til det.

venlig hilsen
Jesper Birkedal

#9

Gittes billede

Hej Jesper

Jeg byttede skoene til en Nimbus. Jeg har nu løbet 2 gange. Første gang i fredags, 5 km. Kun et enkelte stik i foden efter 1 km, og herefter ingen smerter. Heller ikke bagefter.
I dag har jeg løbet knap 8 km. Jeg mærkede kun en anelse drillerier, et par enkelte jag/stik, og jeg lagde mærke til, da jeg kom hjem, at der var en lille rødt mærke på begge knyster.
Men de er helt klar meget bedre at løbe i. Jeg har ikke haft ondt i foden efter begge løb, så det tegner godt.
Jeg skal løbe et 10 km løb på søndag, så jeg håber, at det holder.
Du skal have tusind tak for hjælpen Wink
Mange hilsner GItte

#10

Jesper Birkedals billede

Hej Gitte

Det lyder helt rigtigt med dine sko, og der er mange der har samme problem som dig. Omkring de røde mærker ved knysten, de kommer ofte når din fod pludselig bliver belastet på en anden måde, en normal måde, din fod bevæger sig anderledes, hold øje med de røde mærker på de næste løbeture, de skulle gerne fortage sig, ellers skriver du bare igen

go løbetur

venlig hilsen
Jesper Birkedal

#11

Gittes billede

Hej Jesper
Takket være dig, kunne jeg gennemfører et 10 km løb i går Wink Så en stor tak til dig!
Skoene synes, at fungerer fint, og der var ingen smerter under løbet.
Men da jeg var færdig og fik løbeskoene af, kom der nogle smerter igen fra fod og ud i tåen.
Der var ligeledes røde mærker på knysterne. Da jeg mærkede på knysterne, var de begge ømme. Der gik et par timer, så forsvandt smerten fra fod/tå, og der er ingenting i dag.

Det skal siges, at det er første gang, at jeg har løbet 10 km, og jeg har løbet den hurtigste tid nogen siden.

Broløbet venter om 5 uger, så hvad gør jeg? Lunter jeg bare nogle lange km stille og roligt stadig med de nye sko?

Hilsen Gitte

#12

Jesper Birkedals billede

Hej Gitte

Beklager at der lige er gået lidt tid med svaret. Det lyder stadig til at du er på rette spor. Omkring de gener ved din storetå. Så er det meget normalt at leddet reagerer en smule, fordi din fod pludselig belastes anderledes. De ting du mærker skal gerne stille og roligt aftage i løbet af de næste par løbeture og uger. Hvis ikke så kan de godt være at du skal have lidt behandling af foden. Den ravage som den forkerte sko har skabt. Den kan kroppen godt rette op på, det er bl.a ved at
sætte dig i en rigtig sko, men hvis det ikke er nok, så kan det være at nogen lige skal rykke lidt i din fod, for at genoprette bevægelsen i dine led, specielt når broløbet er så tæt på som det er.

venlig hilsen
Jesper Birkedal

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15493:

Claus Primdahls billede
Har løbet 75 marathonløb samt over 20 ultra løb.

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk