Frygtet skinnebensbetaendelse!

Margrethe Troensegaards billede

Kaere eksperter :)

 

Jeg haaber virkelig, I kan hjaelpe mig i den her situation, da det ligger mig meget paa sinde.

Jeg er en kvinde paa 24 aar, er 171 hoej og vejer omkr. 66 kg. Jeg loeber ca 3 gange om ugen, og har gjort det med denne regelmaessighed siden efteraaret - med enkelte mindre intervaller imellem. Jeg loeber ca. 8 km hver gang, men alternerer nogen gange med mindre ture - 6 km. Det er foerst indenfor de sidste 2 maaneder, at jeg naesten hver uge loeber 3x8 km. 

Og saa er det, det er begyndt at goere ondt igen... Jeg siger igen, fordi, jeg har haft det her problem foer (jeg har loebet on and off i mange aar): en braendende fornemmelse bag skinnebenet paa hoejre ben. Venstre maerker jeg intet paa. Jeg har ingen muskelsmerter som saadan - jeg kan maerke mine laegmuskler, naar jeg begynder at presse mig selv og loeber hurtigere, hvilket jeg er begyndt paa paa det sidste. 

Jeg har tendens til platfodethed og gaar med indlaeg i alle sko - jeg har en nerveknude, der stammer fra dette, i venstre forfod, som dog paa det seneste har generet mig mindre og mindre.

Allermest er jeg bare SUPERirriteret over smerten - det er saerligt slemt lige efter en loebetur - bare et par minutter efter begynder det at braende og det bliver oemt, saa jeg humper i naermest en time efter. Jeg kan maerke skinnebenet, naar jeg loeber ogsaa, men mest i starten af turen - naar foerst jeg bliver varm laegger jeg ikke maerke til det. Jeg maerker ogsaa oemheden til hverdag - hvis jeg pludselig saetter i loeb over et fodgaengerfelt, fx.

Min store skraek er skinnebensbetaendelse. Det irriterer mig, fordi jeg virkelig ikke synes, jeg overtraener! Jeg har loebet i aarevis, men er bare aldrig kommet op paa mere en max 3 gange om ugen, ofte kun to. Jeg er generel i god form og udover loeb gaar jeg rigtig meget og cykler selvf. ogsaa, foruden boksetraening i perioder, som lige nu er afloest af tennis. Jeg kan bare ikke forstaa, at 3x8 km om ugen, virkelig skulle vaere en overbelastning??? Jeg har aldrig traenet hver dag - max hver anden bliver det til - uanset op det saa er loeb, boksning eller tennis.

 

Jeg haaber virkelig i kan hjaelpe mig med raad om hvad, jeg skal goere og venter med laengsel paa jeres svar!

 

bekymrede hilsner,

 

Margrethe

 

#1

Jesper Birkedals billede

Hej Margrethe

du er jo ikke den eneste der frygter problemer med skinnebenet. Noget af det mest hyppigste jeg oplever omkring skinnebenssmerter der kunne matche dine symptomer er forkerte sko og især indlæg.

Jeg skal lige siges at der findes mange årsager til skinnebensproblemer, det kan være  forkerte sko, stive fodled, refereret smerte fra ryggen, men det som jeg kunne matche dig er indlæg og forkerte sko.

Det som indlæg gør ved folk er meget indgribende i kroppens måde at bevæge sige på. Du har sikkert fået lavet en løbestilsanalyse eller også har en ortopæd kigget på din fod og lavet et indlæg. Det som man ser på en løbestilsanalyse er ganske rigtigt foden falder indaf, eller den pronerer, og i manges tilfælde får de at vide at de OVERPRONERER og deres fod skal rettes. Lad mig undestrege for snart gang nummer 1000, dette er IKKE rigtigt.

alle mennesker pronerer i en hvis grad, nogen mere end andre, MEN den mængde pronation den enkelte person har, matcher bevægeligheden i deres hofter, for kvinder betyder det oftest en fod der pronerer meget, men det matcher en udadrotation de fleste kvinder har i deres hofter, ergo, der skal ikke pilles ved fodstillingen fordi man ser at foden pronerer kraftigt.

Problemer ved indlæggene er at det led som bliver blokeret i din fod af indlæg, der sidder en muskel fast på dette led, den løber på indersiden af knysten og op langs indersiden af skinnebenet, den muskel har til opgave at løfte svangen, men når indlægget løfter svangen kunstigt hele tiden, så kan den muskel ikke få lov til at fungere, og ofte kramper den sammen og giver denne brændende fornemmelse på indersiden af skinnebenet, og dette betegner nogen som betændelse, men det er nervesmerte.

 

Mit bedste råd til dig, er at finde en osteopat der kan hjælpe dig med at få noget bevægelse i dine fødder igen, og så stille og roligt stoppe med indlæg og skifte over til neutrale sko. For de 3 gange 8 kilometer om ugen burde ikke være i nærheden af noget overtræning, slet slet ikke.

 

Hvis du har brug for mere rådgivning om hvordan du starter op med neutrale sko, så siger du bare til

 

MVH

Jesper Birkedal

www.causaklinikken.dk

#2

Margrethe Troensegaards billede

Kaere Jesper,

 

Tusind tak for hurtigt svar! Det vel nok dejligt - jeg er pt bosat i Senegal (derfor ogsaa de mange aa og ae'er...) og er ingenlunde vant til hurtig ekspedition. Hvor er det dejligt med professionelle, danske forhold!

Da jeg skrev i gaar var jeg lige kommet hjem fra en loebetur; for foerste gang nogensinde, er smerten dog ikke gaaet over endnu - det har fortsat hele natten og selv i dag kan jeg naesten ikke stoette paa mit ben... - saa laenge jeg gaar helt stift paa benet, er det ok, men med det samme, jeg saetter af med forfoden (flekser) goer det virkelig ondt.

Jeg er faktisk stoppet med at bruge indlaeg naar jeg loeber siden jul, efter anbefaling af den, der solgte mig mine sidste loebesko, som ikke har voldsomt meget opretning i sig. Og nu, hvor jeg primaert gaar i sandaler bruger jeg kun sjaeldent mine indlaeg. Kan det vaere derfor, mit ben pludselig begynder at te sig saa voldsomt? At det er vant til at blive hjulpet paa vej af indlaegget og nu skal det arbejde paa egen haand??? 

Osteopat tror jeg desvaerre ikke er en mulighed, saa laenge jeg befinder mig her i afrika, tror jeg. Jeg skal proeve at undersoege mulighederne. Men er der noget, jeg selv kan goere?? Skal jeg loebe mindre? (naar det her engang gaar over, forstaas) Er der nogle oevelser, jeg kan goere? Ville nogen smertestillende eller anti-inflammatorisk virke, tror du??

 

(ps: jeg er hjemme igen i dk pr juni)

Mange hilsner,

 

Margrethe

#3

Jesper Birkedals billede

Hej Margrethe

kan godt se at du får svært ved at komme til behandling i Senegal :)

Når du har så ondt i forfoden, så er jeg nødt til at mistænke et træthedsbrud, og det er en skade hvor en eller flere af knoglerne i din forfod har slået en revne, en hyppig årsag til dette er netop antipronationssko, der er også flere årsager bagved, men så stærke smerter burde du få undersøgt med et røntgenbillede. Lad mig understrege kraftigt at et træthedsbrud er ikke farligt på nogen måde, der er bare en skade man skal tage alvorligt, og helt undlade at løbe i et stykke tid og aflaste foden så meget som overhovedet muligt, derfor vil jeg gerne vide om der er et brud, for det afhænger af hvad jeg skal sætte dig til.

Er røntgen ikke en mulighed, så vil jeg opfordre dig til flere ugers pause, og så langsom opstart på løb igen, og du må meget gerne skifte til neutrale løbesko, for at aflaste trykket på din forfod.

hvis du kan få foden undersøgt, så hedder et træthedsbrud, fatigue fracture på engelsk

held og lykke, og skriv endelig hvis du har flere ??

MVH

Jesper Birkedal

#4

Margrethe Troensegaards billede

Kære Jesper 

 

Nu begynder det at blive lidt komplekst...

Nerveskaden er i venstre forfod: det er derfor, jeg bruger indlæg til at starte med.

Smerten jeg har NU er i højre skinneben (venstre mærker jeg intet til) - når jeg siger, det gør ondt, når jeg flekser i HØJRE bens forfod er det altså ikke i foden, det gør ondt, men i det "indre" skinneben, idet jeg flekser - forklarer mig? So far er der altså ingen smerter i fødder (udover min sædvanlige nerve-ting i venstre). Det er kun skinnebenet, der gør ondt.

Ændrer det din vurdering?

 

Mange hilsner,

 

Margrethe 

#5

Jesper Birkedals billede

hej igen Margrethe

 

Det er altid godt at få præciseret slmerterne lidt. Og ja det ændrer min vurdering en smule. Igen har det relation til indlæg og antipronationssko. Den kile der ligger i sko og indlæg, den ligger lige ud for det led i svangen hvor man pronerer, altså falder ind af på foden. I samme område sidder en bestemt muskel fast. M. Tibialis Posterior. Dens opgave er at løfte svangen når vi bevæger os, den musklen bliver sat ud af spillet, fordi den har ikke noget at løfte på når svangen kunstigt holdes på plads, det kan ofte forsage musklen til at krampe sammen, fordi den ikke bliver brugt ordentligt. Musklen løber op langs skinnebenet og kantit give smerter i dette område, så IGEN vil jeg opfordre dig til at skifte til neutral sko, på den måde kan musklen få lov til at arbejde normalt igen

mvh

jesper

#6

Margrethe Troensegaards billede

Kære Jesper. 

 

Tak for vurderingen. Det giver meget mening! 

Men hvad synes du så, jeg skal gøre nu? Skal jeg lade benet hvile og afholde mig fra løb og tennis? Eller skal jeg med fordel blive ved, så musklen kan blive styrket?

Og er der nogen øvelser, jeg kan gøre for at afhjælpe smerterne, som lige nu karakteriseres bedst ved en voldsom stivhed?

Jeg sætter virkelig fantastisk meget pris på din hjælp, da jeg føler mig ret prisgivet hernede, hvor en pronering eller ikke-pronering og en "smule" smerter i skinnebenet ikke just er det, man tager til doktoren for, når der ligger fattige folk på gaden om hvert et gadehjørne...

Så tak!

 

Margrethe

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15420:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk