Forstuvet ankel

fcsejersens billede

Hej.

Jeg var desværre så uheldig at forstuve/Vride min ankel i en fodbold kamp,
hvordan skal jeg forholde mig til sådan en skade, jeg har igennem mange år
dyrket sport, og har aldrig haft en akut skade som nu, Jeg forstår ganske
udemærket dem som vrider sig i smerte når man ser det live på skærmen f.eks.
Havde ikke forstillet mig det skulle gøre så ondt. Men i forhold til genoptræning,
skal jeg tage fat i en fysioterapeut eller hvad foreslår du? Det skal siges at
jeg også løber en del, både motions og konkurrence løb, men det kan måske være en fordel
i sig selv, da mine muskler og mine sener er stærkere, og jeg så heler hurtigere.?

Mvh.

Flemming

#1

Jesper Birkedals billede

Hej Flemming

Omkring en akut skade så gælder det gamle RICE princip. Der er dog lavet lidt om i den rækkefølge, så den nu hedder RCIEM. Den store forskel er at det gælder om at få noget kompression på hurtigt, det minimerer blødningen, det ved du til en anden gang, hvis andre eller dig selv får en skade, altid kompressionsbind på hvor det er muligt, husk ikke at klemme for meget af for blodtilførslen.

Det stadie du er på nu, gælder det om hurtigts muligt at få gang i cirkulationen så hævelsen kan falde, for det er hævelsen der giver dig smerterne.
Omkring genoptræning så vil mange stille sig på et vippebrædt, hvilket også er en god ide, for de receptorer der fortæller hjernen hvordan foden står, kan godt blive en anelse forstyrret efter sådan en akut skade.

Deceideret genoptræning er ikke altid nødvendig. det kommer an på om du føler dig meget usikker på din fod, så kan lidt balancetræning være en god ide.

DET ALLER ALLER VIGTIGSTE, det er at leddene i din fod sidder som de skal. De led hvor man vrider i foden, kan nemt rykke sig en smule ud af position. Det betyder at du begynder at gå anderledes på foden.
Typiske tegn på at leddene ikke sidder som de skal er at du i fremtiden begynder at småforstuve foden igen, foden føles usikker, den hæver lidt en gang imellem, og det går langsomt med at komme igang igen, det skal du holde øje med det næste stykke tid. Hvis det er tilfældet, så opsøg en behandler der kan rette fodens led op igen, mit råd er en osteopat.

Men lige nu, så brug og bevæg din fod så meget som muligt, for at få gang i den, brug gerne is til at smertelindre foden det næste stykke tid 20 minutter af gangen, aldrig is direkte på hudden, lig et viskestykke imellem, og fjerne hævelsen, og så over de næste uger ligger du mærke til det jeg skrev ovenover,

Så skriv endelig tilbage hvordan det går

venlig hilsen
Jesper Birkedal

#2

fcsejersens billede

Hej.

Tak for dit svar, det vil jeg følge den næste tid.

/Flemming

#3

fcsejersens billede

Hej Igen.

Nu er jeg langt om længe kommet igang med at løbe igen, JUHUUUUU.-:)Har ingen smerter ved løb, der kan dog komme nogle få smerter dagen/dagene efter på inder og ydersiden af anklen, men det kan jeg leve med, mit spørgsmål går på- hvordan taper jeg min ankel op bedst muligt(hvorlang tid skal jeg tape den op efter skaden?),og er det nok jeg bruger en ankelsokke fra select evtuelt.
Mvh.
Flemming

#4

Jesper Birkedals billede

Hej Flemming

Hvis din fod stadig føles en smule usikker at løbe på, kan det være en god idé at tape den op. Når du taper en fod, er det vigtigste at den bevægelse foden laver når man forstuver den bliver blokeret. Det gør du nemmest ved at anlægge såkaldte stibøjler, der strækker sig fra indersiden af skinnebenet til den ydre side, og nedenom hælen. Vigtigt når du ligger dem er at at foden ar flekset 100% dvs at foden/tæerne er trukket helt op imod dig. Hvis disse stigbøjler ligges rigtigt, så kan foden ikke vride, og det giver en masse sikkerhed.

Vælger du et støttebind, så skal du huske at foden stadig kan vride, hvis det går galt, et støttebind kan IKKE forhindre en forstuvning, det kan en god tape der er lagt rigtigt. Når det så er sagt så skal man ikke undervurdere et støttebinds virkning. Din hjerne får flere signaler tilsendt når du har at støttebind på, så du er automatisk mere opmærksom på din dårlige fod.

Så summa summarum. Hvis Du føler dig usikker på din fod, så tape den lidt endnu, føler du dig egentlig stærk nok, men en anelse usikker, så brug støttebindet.

go tur
mvh Jesper Birkedal

#5

fcsejersens billede

Hej Igen.

Kunne du anbefale en osteopat i nærheden af Horsens.?

/Flemming

#6

Jesper Birkedals billede

Hej Flemming

uha horsens, der kommer jeg til kort, kender en i Århus
og et par stykkeri Billund som jeg kan anbefale,

mvh
Jesper

#7

fcsejersens billede

Hej Jesper.

 

Jeg havde håbet jeg kune skrive til dig, at nu var jeg skadesfri, men det har desværre vist sig at jeg skal

igennem en MR scanning af min ankel, da en fodspecialist mener at ledbåndene i min fod er revet over ved forstuvningen, dertil vil jeg lige høre dig om en god ankelstøtte, som du kan anbefale, som kan anvendes under løb og sport.

 

På forhånd tak.

 

Flemming

#8

Jesper Birkedals billede

Hej Flemming

som udgangspunkt så kan din fod sagtens leve med at ledbåndende er blevet
flosset en smule, jeg har smadret mine ledbånd i fødderne utallige gange, og
løber uden problemer.
Jeg vil så sige at i tiden efter en forstuvning, kan det være rart at have
noget på foden der bare minder en om at man lige skal passe lidt på.

Det allervigtigste og bedste du kan gøre for din fod er at få nogen til at
kigge bevægeligheden igennem, den kan nemlig blive voldsomt påvirket af
traumer mod foden, og er ofte ansvarlig for at så mange mennesker forstuver
foden igen og igen, og gøre foden usikker når man løber på den. som
behandler vælg en osteopat, de har styr på det med fodens bevægelighed

Omkring ankelstøtter, så er der to veje du kan vælge. Hvis du gerne vil
sikre at du ikke kan vride om på foden, så skal foden tapes, så den fysisk
ikke kan vride, eller også skal du have en skinne. En skinne bruges ofte af
håndboldspillere og volleyballspillere, der ikke gider tape deres fod. Det
er i princippet en slags sok, med to afstivninger på hver sin side af foden,
så den ikke kan vride, jeg skal dog sige at den er IKKE behangelig at løbe
med, mere egnet til anden form for træning.

Nummer 2 er ankelbandager. Det er typisk et tyndt elastikbind. Dette kan
ikke forhindre din fod i at vride, men det at det rører ved din hus omkring
anklen gør at din hjerne bliver mere opmærksom på din fod, og gør folk
trygge, så det er på et lidt andet plan disse typer af bind virker, hvis du
spørger mig.

Men brug pengene på at få kigget din fod igennem, det er mit bedste råd


Med Venlig Hilsen

Jesper Birkedal
Fysioterapeut, Osteopat stud
Causaklinikken
Kronprinsessegade 20A, Baghuset 1.Sal
1306 København K
33361306
www.causaklinikken.dk
 

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15417:

Jesper B. Jensems billede
Løber lidt af hvert fra 3 km til marathon og lidt trailløb

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk