endnu et knæ

philfans billede

Hej eksperter

Har siden sommeren haft en del problemer med mine knæ pga en mere intensiv hen over sommeren. Tror det er en overbelastning da den kom en dag jeg forlængede min normale rute, men det er som om jeg ikke kan slippe af med den igen, har skåret gevaldigt ned på træningen og prøvet forskellig genoptræning ved at træne på andre måder, svømning, udstrækning, lidt styrketræning og total afslapning.

Snakkede med min læge om det og hun foreslog mig at anskaffe mig et knæbind og et par løbesko med kile og god stødafdæmpning, da jeg har lidt inderpronation, til hverdagsbrug men der er ikke sket noget (kan dog sagtens mærke det bliver værre når jeg går med flade sko, løbeskoene holder bare skaden "nede"!)

Smerten er under og omkring knæskallen og føles ind imellem som en kløe, både indeni og uden på knæet eller brændene.
Bør jeg gå til fysioterapout? eller kan jeg gøre noget selv for at få det her til at forsvinde?
Det skal lige siges at jeg altid har haft meget "larmende" knæ, det vil sige at de knirker nok lidt mere end hvad normalt er. Jeg er dog kun 18 år og håber da ikke at jeg har knæ som en olding.
Smerterne går dog væk når jeg har varmet op.
Hvad gør jeg herfra?:confused::confused:

#1

Jesper Birkedals billede
hej philfan som bedoiuna skriver så skal der gøres noget, først en lille kommentar til dine problemer. Din skade eller problem, har heldigvis i mine ører ikke karakter af nogen alvorlig overbelastning. I sådan et tilfælde vil dine symptomer kun bliver værre og værre. Du har gjort det rigtige ved at prøve at skære lidt ned, og holde dig aktiv ved andre former for idræt, helt rigtig gjort. Dette har dog i dit tilfælde ikke været nok til at fjerne dine smerter ved løb. MHT til din læges råd, så gør et knæbind intet for at fjerne en skade, det kan hjælpe på at holde knæet varmt og øge stillingssansen i knæet, andet gør det ikke. Gode løbesko, er under alle omstændingheder et must, så intet nyt her. mange løbere overpronerer, eller hyperpronerer. kvinder gør det oftere end mænd, pga lidt løsere led, MEN, det er igen at skyde med skredehagl at råde alle til at købe antipronations sko, for nogle vil det virke, ikke for andre, man skal være præcis i sin diagnose, og ikke bare satse på at noget virker, fordi det virker på andre. Dine knæsmerter, lyder som en blanding af lette menisk problemer og senen omkring din knæskal, begge områder har det bedst efter opvarmning men giver problemer efter træning. Grunden til at du har fået et problem der kan skyldes dit bækken. Mange mennesker har uden de ved det et bækken der mangler bevægelse, dette kommer typisk fordi vi sidder meget ned, dette gør at dine hofter roterer udaf, det svarer til at dine ben står som charlie chaplin, det gør de rent fysisk ikke, men for at tale lidt i billeder. Prøv engang at stil dig som charlie chaplin, men drej kun dit højre ben udaf, tag et skridt frem på venstre ben, så du bukker lidt i begge knæ, læg mærke til hvor stort et pres der er på indersiden af dit højre knæ, og hvor meget du overpronerer, og sidst hvor skævt du afvikler ud over din storetå kontra på din venstre side, Spørg bare nogle af dem du løber med om de har problemer med knyster på storetæerne, eller har decideret skæve storetære, om de overpronerer eller har invendige knæproblemer der er rigtig mange der har dette problem med deres bækken, men det kan man fjerne igen. Men den belastning dit ben udsættes for i denne udadroterede stilling igen og igen og igen, kan give anledning til de problemer du oplever i øjeblikket. Så mit råd til dig er at opsøge behandling, for at du kan få den bedst mulige succes med at løbe, og for at undgå at du ikke skal løbe ind i flere skader fremover, så opsøg en fysioterapeut der er under uddannelse til Osteopat, eller en færdig osteopat, de vil kunne hjælpe dig med dette problem, kan du ikke finde nogen, hjælper jeg dig gerne. lang smøre, håber det kan hjælpe dig, ellers spørg endelig løs igen.

#2

philfans billede
tak for svaret. Vil prøve at gå til min læge igen og henvise til din forklaring og se om hun ikke vil videresende mig til en af de specialister du henviser til. Hvis det er fordi jeg sidder for meget ned forsvandt en del af motivationen for at gå i skole pludselig :) Kan man ikke sidde i en stilling der ikke forværrer dette?

#3

Jesper Birkedals billede
hej philfan Nu er det ikke sikkert at det lige netop er din siddestilling der har sat gang i alt dette, og du må og kan sagtens sidde ned. En god ide mht siddestilling er i første tilfælde at aflaste, ved at komme op og stå en gang imellem. Du kan også vælge en stol hvor du vipper lidt fremad på sædet, typisk en stol der minder om en taburet, hvor du sidder med en mere åben vinkel i hoften. Så du kan sagtens gå i skole uden problemer:) hvis du vil have hjælp til at finde en der kan hjælpe dig, så siger du bare til.

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15420:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk