brystryggen

Nicolajs billede
Hej! Jeg har efterhånden i to år haft problemer med at løbe.. efter lidt tid (1-2km) begynder min ryg at spænde op og får svært ved at trække vejret dybt. Det gør utrolig ondt. Jeg mærker også en trykkende fornemmelse (brystryggen). Hvad kan grunden være til dette? Det skal siges, at det er værst, når jeg går fra at cykle, til at løbe. Jeg har ikke rigtig løbet meget siden, da smerterne er store. Håber i kan hjælpe! Vh Nicolaj

#1

Jesper Birkedals billede

Hej Nicolai

Der kan være flere årsager til dine smerter. Jeg går udfra at du godt kan være fysisk aktiv med andre træningsformer, da du skriver at du godt kan cykle, for hvis du får ondt i brystryggen ved al form for fysisk aktivitet, så ville en undersøgelse af dit hjerte og kredsløb være på sin plads.

Men ift smerter udløst fra løb, så oplever jeg ofte dette symptom i min praksis i stærkt variende grad. Fælles for disse symptomer er at de ofte stammer fra vores ribben, eller ribbenenes ledforbindelse til rygsøjlen, eller fra musklen vi trækker vejret med (Diaphragma)

ribben belastes på en anden måde når vi løber kontra at cykle. der er meget rotation i brystkassen, når vi løber, og dette kræver bevægelse, så dine smerter kan komme fra led i brystkassen der mangler bevægelse. Hvorfor dine led mangler bevægelse er et godt spørgsmål, som kan være svær at svare på, men ved at undersøge og behandle din krop kan man bedre komme med en vurdering omkring hvorfor dine smerter kommer

 

jeg vil igen anbefale en osteopat til at se på dine smerter.

 

mvh

Jesper

#2

Nicolajs billede

Hej Jesper, tak for hurtig svar. Jeg vil selvfølgelig undersøge det nærmere, og da jeg tidligere fandt ud af, at der kan være mange årsager, tænkte jeg at spørge herinde, og mest for at få nogle bud. Det fik jeg. Er der nogle øvelser til de muskler du snakker om og det område?
Jeg svømmer 2-3 gange i ugen, og det er faktisk uden de helt store problemer, og træner svømning nogle af de muskler der er tlae om?

Mange hilsner Nicolaj 

#3

Jesper Birkedals billede

hej igen

ja svømning træner helt klart de muskler jeg omtaler, men i dit tilfælde som i så mange andre, så tror for mange at årsagen til deres smerte skyldes svaghed i muskler, min erfaring er mere at det skyldes at musklen ikke arbejder korrekt, fordi der mangler bevægelse flere steder i kroppen, og i flere forskellige systemer. resultatet af træning er ofte at man bliver stærkere, men smerterne er der stadig.

jeg sætter tit folk til at træne eller strække, men somregel ikke i de muskler der gør ondt, men i dem der forsager problemet.

så igen mit bedste råd vil være at få nogen til at kigge din krop igennem, så årsagen til dine smerter kan findes

 

mvh

jesper birkedal

#4

Nicolajs billede

Hej Jesper, jeg har nu været hos en kiropraktor et par gange, og vi har kommet frem til at det er en diskus som er skadet. Ikke en diskoprolabs. 

Da jeg først kan få tid hos en fys om lang tid, så tænkte jeg om du kan supplere lidt med nogle øvelser dertil. Det er primærts lokaliseret ved brystryggen, som omtales tidligere. Kiropraktoren talte om nogle stabiliseringsøvelser, som gør at jeg kan holde i længere tid når jeg løber. 
-Bliver en skadet diskus til noget der minder om en ikke skadet diskus? Altså, vil det overhovedet bliver normal funktion igen?
Tak for de tidligere svar, ser frem til at høre fra dig.

Mvh Nicolaj

#5

Jesper Birkedals billede

Hej Nicolaj

tak for updaten, har din kiropraktor taget røntgen, eller scannet din ryg, for uden en scanning kan han ret beset ikke være sikker på om disken er beskadiget, han kan formode, men ikke være sikker?

stabiliserings øvelser kan være en god ting, men detvigtigste er jo at vide HVAD der præcist er i vejen med din ryg. Jeg ville vælge en second opinion evt hos en osteopat som jeg selv for at få en hel anden vurdering på dit problem

 

mvh

Jesper

#6

Nicolajs billede

Som du skriver er det kun en formodning. Jeg er blevet behandlet for at brystryggen låser sig tæt omrking facetleddene. Det har i så fald givet mig bevægeligheden tilbage når jeg roterer fra side til side, men problemet er der stadig, når jeg når en løbetur på 2 kilometer. 

Men jeg vil da lige undersøge nærmere omrking en osteopat. 

Tak for dit svar, det er en stor hjælp.

 

Mvh Nicolaj
 

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 15428:

Larss billede
Løbebegynder. Bruger det som en del af en bredere motionsstrategi med cykling og styrketræning. Mål...

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere her

Bliv medlem af løberne.dk