Update

Mielazs billede

Det går stille og roligt fremad med træningen, bortset fra jeg er begyndt konsekvent at få småondt på indersiden af skinnebenene når jeg løber "langt". Så jeg har tænkt mig at løbe en tur idag, og så ellers holde 6 dages pause med løb indtil den 1. hvor jeg skal løbe 10km for at være helt frisk i benene. Aner ikke hvor jeg ligger tidsmæssigt på 10km, men tror ikke der er nogen rekordholdere der behøver at være nervøse Smile Grunden til jeg ikke kender mine tider, er selvfølgelig at jeg ikke har noget ur. Men har heller ikke tænkt mig at købe andet end et normalt stopur, som en vist skrev herinde, er alt det andet ikke nødvendigt. Jeg gør min træning så simpel som muligt, har lagt en video op at min seneste træningssession; http://www.youtube.com/watch?v=hqOBR_Xbw2I
Udover løb har jeg trænet lidt interval træning på kondicyklen, hvilket må siges at være pænt hårdt.

#1

PS.s billede

Hej Mielaz
Jeg kan da godt forstå, du begynder at få ondt i skinnebenene, når du på få uger har trænet op til 10 km. - en distance, som normalt tager 4-6 måneder at træne op til Smile
Sørg for at få bygget langsomt op. Skinnebensbetændelse tager lang tid at komme af med, hvis det får lov at udvikle sig.

Ser iøvrigt ud til, at du laver varieret træning på videoen Wink

Fortsat held og lykke.

#2

Larss billede

Absolut et spændende projekt, du har gang i. At løbe en maraton er én ting. At gøre det på under 3 timer er noget helt, helt andet. Dermed ikke være sagt, at det er umuligt, men det kommer til at kræve et seriøst træningsprogram og en seriøs tilgang hele vejen igennem.

I forhold til din smerte i skinnebenene, så er det en smerte, der kommer på baggrund af overbelastning. Det er næppe den sidste overbelastningsskade, du vil få, og skader er noget, du bliver nødt til at undgå. Får du en skade på det forkerte tidspunkt, kan du lige så godt betale de 15k med det samme.

Mit råd er, at du skal sørge for at få dig en dygtig fysioterapeut (eller lignende), straks du begynder at mærke noget, der kan være seriøst (skinnebensbetændelse kan absolut være seriøst nok!). Det gælder om at få alle skader stoppet, inden de udvikler sig. Gå til egen læge og overtal vedkommende til at give dig en henvisning til en fysioterapeut. Så koster det kun 150 kroner eller så per gang, og det kan nemt blive den bedste investering, du kan gøre. Der er en årsag til, at professionelle sportsudøvere har læger og fysioterapeuter tilknyttet, og hvad du har kastet dig ud i kan sagtens sammenlignes med, hvad professionelle sportsudøvere udsætter sig for.

Omkring et løbeur med gps, så kan du selvfølgelig sagtens klare dig uden. Der er blevet løbet maratons hurtigere end 3 timer langt før gps'en blev opfundet. Men det er nu altså et super aggregat, som i høj grad kan give inspiration og præcision til din træning.

Du skal løbe 42,195 km i en hastighed, der mindst er på 4,17 minutter/km. Løber du 4.30 per km svarer det til en sluttid på 3.10. De 13 sekunder kan virke som småting, men ganget med 42, bliver det pludselig en forskel på 30.000 kroner, og selv om du måske kan have en ide om, om du løber hurtigere eller langsommere end 4.17 min/km, så kan det vise sig at være essentielt, at du ved, om du løber 4.15 eller 4.19 min/km.

Du kender det fra poker, når du prøver at finde ud af, hvor stor sandsynlighed, du har for at vinde hånden. Du bliver nødt til at tage hensyn til alle de mindste detaljer og få dem på din side.

Her i starten betyder det ikke så meget, og du kan sagtens klare dig uden, men når du nærmer dig maj næste år, så vil jeg klart anbefale dig at købe eller låne et løbeur med gps. Ser frem til at læse mere om projektet.

Held og lykke

#3

PalleAs billede

Jeg er helt enig med Lars. Et af nøgleordene for at kunne gennemføre et Marathon på den tid du stræber efter er at forsøge at holde præcist den samme tid hele vejen på de 42km - Man kan sagtens løbe 5 og 10 km med en tempo-forståelelse/fornemmelse, men når man ret meget længere udover denne distance så begynder kroppen at tære på depoterne og tempoet vil unægteligt falde hvis man ikke er 100% bevidst om det.

Løbere i denne hastighedsgruppe går efter negativ split - dvs. at man løber hurtigere på anden halvdel af marathon distancen. Dette er meget svært da man typisk kommer til at lægge for hårdt ud da man jo har "masser af overskud" og det kan blive en fæl hævner senere.

Som tommelfingerregel siger man at for hver 10 sekunder man løber for hurtigt pr. km på den første halvdel koster 1 minut på den anden.

Når nogen siger at du ikke har brug for et pulsur på nuværende tidspunkt er dårlig rådgivning - selv professionelle løbere anvender pulsur. Af flere grunde udover bare at anvende det som en distance og hastighedsviser.

Din puls er et udtryk for hvordan din krop har det - det både være sig helbredsmæssigt, men også formmæssigt - og er derfor en vigtig rettesnor for hvordan du bør træne.

Da du ikke er medlem af en løbeklub (endnu ?) er du meget "on-your-own" hvilket betyder at du ikke har nogen omkring dig som kan sige om du løber rigtigt iforhold til hvordan din krop har det".

Ved at studere pulsen nærmere. Især når du når udover 15-18 km så vil du kunne se om du træner rigtigt. Det kræver dog en del øvelse men det er langt nemmere for en udenforstående at give dig nogle ordentlige brugbare råd.

På samme måde som det er svært at reparere en computer hvis ikke ejeren fortæller hvad det er der ikke fungerer.

Mvh
PalleA

#4

Mielazs billede

Jeg har generelt en høj hvilepuls. Ved godt det betyder at man er i dårlig form, men det er også forskelligt fra person til person hvordan den fra naturen ligger. Før jeg startede med at løbe lå den på 80, har lige målt den til 70 nu. Det er hvor jeg sidder foran computeren og slapper af. Hvad siger det om en ?

Om bloggen

Mielazs billede
Fra kageform til marathon under 3 timer på 11 mdr.

Andre bloggere

5 blogeksempler

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14742:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere om Under Amour HOVR Machina

Læs mere om Nordic Adventure Film Festival her

Bliv medlem af løberne.dk