Skidt start

Mielazs billede

Skidt start på projektet, har ligget syg de sidste 3 dage, ondt i halsen, snottet og lidt hovedpine. Men er ved at være på højkant igen, og er lige kommet hjem fra en lille løbetur. Tid og distance vil jeg ikke komme nærmere ind på, da det bare skal glemmes Wink Til mit forsvar skal det dog siges at jeg stadig er snottet og ikke helt på toppen. Men det er ved at gå op for mig hvad det her kommer til at kræve... dumt dumt væddemål.
Her er en liste over de ting jeg tror der taler for og imod mine chancer;
For:
Lever af at spille poker, så har ingen faste arbejdstider og masser af tid til træning + jeg kan sove ud hver nat og restituere.
Har før levet af raw food i 6 måneder, er god til at styre min kost, og holde mig fra de våde varer hvis det kraves.
Ung, ryger ikke.

Imod:
Dårlig grundform.
Ikke rigtig brugt mine ben i flere år.
Ingen marathon erfaring.
Måske 10 cm for høj og 10 kg for tung ift. den idelle figur.

#1

Oles billede

Hej Mielaz
Pyt med de tre dage, du har været syg. Der kommer flere. Det kan du ikke undgå, men er bare et vilkår.

Du skal jo ikke være hurtig allerede. Det handler om at få opbygget en god grundform stille og roligt uden at forcere. Først når du har det, kan du begynde at arbejde med hastighed og langdistance.

Først og fremmest skal du tro på projektet for at det lykkes!

#2

frimanns billede

hej mielaz

Det er et spændende projekt du har taget hul på, og hvis du griber det rigtigt an, og bliver bidt af at løbe er det begyndelsen på mange glade stunder.

Et maraton er en stor mundfuld, men langt fra uoverkommeligt, og med din alder, vægt og hvad du ellers fortæller, kan du efter min mening sagtens nå dit mål.

Du skal passe på ikke at lægge for hårdt ud. Du behøver ikke at løbe hverken 10 eller 15 kilometer allerde nu. Der er masser af tid. Da jeg i sin tid løb mit første maraton i maj 1995, begyndte jeg først at træne i oktobeber året forinden.

Tag hellere nogle korte ture på 3-4 km i begyndelsen, ellers bliver det hurtigt for surt, og nu kan meget nemmere få skader der er svære at slippe af med igen.

Du skal begynde at løbe i en klub, det er meget sjovere at løbe sammen med nogen, og du kan få meget mere hjælp og struktur på din træning end hvis du gør det selv.
Når du kommer i lidt bedre form, skal du prøve at være med i nogle korte ( 8-10 km ) løb, for at mærke stemningen.
Der er stor forkel på at træne og være med i et arrangeret løb. Prøv f.ex at få et startnummer til Eremitageløbet i oktober.

Et maraton på 3 timer svarer nogenlunde til 4½ min per kilometer. Det er helt sikkert hurtigt, men prøv at løbe nogle korte ture med den hastighed for at få en fornemmelse for hastigheden.

Du behøver hverken pulsur eller gps ( selvom det kan være sjovt nok ), du kan nøjes med et helt almindeligt godt stopur.
Brug hellere pengene på ordentlige sko og fornuftigt løbetøj.

Jeg er sikker på at du sagtens kan nå dit mål.

Jeg har efter mange års pause genoptaget motionsløb. Jeg deltog i broløbet 12. juni, uden særlig meget træning. Jeg vil ikke sige at var anbefalelsesværdigt, men jeg fik da en hæderlig tid på 2 t 20 min

#3

nunobows billede

@Friman:


Nej... marathon på sub-3 timer svarer ikke "nogenlunde" til 4:30 min. pr. km.

Det er 4:15 - 4:16 pr. km

Og tro mig... der er en lille verden til forskel på 4:15 og 4:30 pr. km, når de 15 sekunder skal "ædes" på hver eneste af de 42 km i træk Smile



/nunobow

#4

frimanns billede

Jamen, det har du da helt ret i.
Jeg ved også godt hvor svært det er, min bedste tid i et maraton er 3t 25 min.

3 timer er jo en slags magisk grænse.
Jeg har en kammerat som en gang i Hamburg fik den rigtig gode tid 3.00.05.

Han var total slået ud, ikke af anstrengelse, men af skuffelse over de sidste 6 sekunder Wink

Jeg mener dog stadig ikke, at det er en uoverkommelig opgave for Mielaz, hvis han går seriøst til sagen.

#5

Peter Henriksens billede

Hvordan går det med løbeturene?
Er du blevet frisk igen?

vh. Peter

#6

Mielazs billede

Det går fint tak, er blevet frisk igen, har fået løbet en del ture på 5 og 7 km. Er begyndt at få lidt ondt på indersiden af mine skinneben når jeg løber for ofte, men udover det er der ingen problemer.

Om bloggen

Mielazs billede
Fra kageform til marathon under 3 timer på 11 mdr.

Andre bloggere

5 blogeksempler

Log ind

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Nyt medlem

Velkommen til medlem nr. 14742:

Nyhedsbreve




Løber
Løbsarrangør

Læs mere om Under Amour HOVR Machina

Læs mere om Nordic Adventure Film Festival her

Bliv medlem af løberne.dk